Projekt Voda – život na Zemi, projektový den Život ve vodě a pokusy s vodou

dokument publikován: 28.6.2014

Žáci 8. ročníků pokračovali v práci z projektu Voda – život na Zemi projektovým dnem Život ve vodě a pokusy s vodou (23.6.2014). Projekt měl dvě části. První část se opírala o práci s mikroskopy, v druhé části projektu žáci pracovali s elektronickými čidly a s výpočetní technikou.

Žáci se museli připravit již během předchozího dne. Dostali instrukce, jak správně odebrat 4 různé vzorky vody z vybraných lokalit a druhý den je donést do školy. Žáci zkoumali živočichy a rostliny, které se nacházeli ve vybraných vzorcích. Na základě pozorování okem, mikroskopování a vlastních zkušeností měli určit jednotlivé vodní organismy a vyplnit tři přiložené pracovní listy. Čekala je zajímavá práce, kterou celkově zvládli dobře. Pozorovali prvoky, perloočky, larvu potápníka vroubeného, pijavku, nítěnku, plovatku bahenní, okružáka ploského, znakoplavku, splešťuli, řasu šroubatku, okřehek menší, vodní mor kanadský a další zajímavé druhy, které žijí ve vodě.

Druhá část byla věnována zkoumání vlastností vody pomocí elektronických čidel. Žáci si vyzkoušeli měření teploty různých druhů vod chemicky odolným teploměrem. Zkoumali jakou teplotu má tající led a led se solí. Výsledky je velice překvapily. Nikdo netušil, že když taje směs led a sůl teplota se nezvyšuje, ale naopak klesá až na – 7 stupňů. Dále jsme zkoumali pH vody z různých lokalit nejprve indikátorovým papírkem a poté elektronickým čidlem. Hodnoty pH se dosti lišily. Vyzkoušeli jsme si také, jak může vydechovaný oxid uhličitý okyselit vodu a také náš žaludek, pokud pijeme často sycené nápoje. Žáky práce s čidly, grafy a tabulkami velice bavila.

Tento projekt bude pokračovat i v příštím školním roce.

Renata Jarošová, Věra Josková, Marie Pavlíčková

 

 GP: Nové Metody a přístupy ve škole Ždírec na d Doubravou

Reg. číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0008