Projekt Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí
Projekt probíhal v naší škole ve čtvrtek 3.10.2013. Přinášíme souhrnné informace o této zdařilé akci. Ve fotogalerii najdete fotky a na našem youtube kanálu také video - žáci první třídy se učí základy první pomoci.
Projekt Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí 2. stupně se konal ve čtvrtek 3. 10. 2013 v budově školy. Žáci jednotlivých tříd byli rozděleni do skupin a postupně navštívili 6 stanovišť. Akce byla realizována jako soutěž skupin v rámci jedné třídy. Bly připraveny tyo stanoviště
1. Terorizmus a extremizmus, Živelní pohromy II
2. Evakuace
3. První pomoc I
4. První pomoc II
5. Havárie
6. Živelné pohromy I
Žáci na jednotlivých stanovištích sledovali výukové filmy, videoukázky nebo prezentace s velkým zaujetím, i když některé skupiny měly občas problémy se soustředěním. Většina žáků také úspěšně předvedla své znalosti v testech, které byly zadány na závěr každé vyučovací hodiny. Výkony všech skupin byly velmi vyrovnané a rozdíly tvořily opravdu jen dva či tři body. Pochvalu si žáci zaslouží především za výborně ovládání důležitých telefonních čísel, za předvedení svých znalostí týkajících se stavů ohrožujících lidský život a za znalosti při balení evakuačního zavazadla. Významnou novinkou pro letošní školní rok je působení skotského lektora na naší škole. Pan King na svém stanovišti seznámil žáky se základními anglickými pojmy týkajícími se živelních pohrom.
Vítězná družstva jednotlivých tříd:
6.A: S. Brabcová, K. Mikulecká, T. Vojáčková, M. Pabousková, V. Pabousková
6.B: B. Ondráčková, B. Stejskalová, V. Šťastná, E. Josková
7.A: V. Břízová, J. Pochop, H. Sýkorová, T. Němcová, A. Blažíčková
8.A: J. Fousek, O. Bradáč, M. Havel, L. Málek, D. Kraus
8.B: L. Málek, V. Málek, L. Bříza, J. Joska
9.A: K. Neuvirtová, K. Glancová, B. Nováková, T. Břízová, K. Francan
Zpracoval Z. Drápalík
Dne 3.10.2013 proběhl na naší škole známý projekt Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Jako každoročně se ho účastnily všechny ročníky 1. stupně. V letošním školním roce došlo k inovaci průběhu projektu, aby byla výuka pro žáky zajímavější. Ke spolupráci byl přizván Český červený kříž a lektorka na Prevenci úrazu popálením.
Žáci 1.–3. ročníků procházeli sedm stanovišť a na základě praktických ukázek a diskuze získávali informace o různých druzích běžných rizik, mimořádných událostí a první pomoci.
Pomocí pracovních listů se učili předvídat různá nebezpečí doma, venku, na zahradě, v dopravě a připomněli si důležitá telefonní čísla, kde hledat pomoc. Co je evakuační zavazadlo a kdy je potřeba ho použít, také všechny děti ovládají. Na stanovištích první pomoci se děti naučily pomocí trojcípého šátku ovázat zraněnou část těla, zastavit krvácení, popáleninu, zlomeninu, vyzkoušely si polohování a transport zraněného. Velkým zážitkem pro děti byla stanoviště, kde se jim věnovaly kromě učitelek i studentky zdravotnické školy a na figurínách si vyzkoušely kardiopulmonální resuscitaci a mohly být také namaskováni jako opravdoví zranění.
Žáci 4.–5. ročníků se střídali na dvou stanovištích. V programu Prevence úrazu popálením se seznámili se situacemi, kdy je člověk ohrožen úrazem popálením, seznámili se se základním poskytnutím první pomoci při různých formách úrazu popálením, prohlédli si fotografickou dokumentaci reálných příběhů dětí zasažených tímto typem úrazu a osobně se setkali s člověkem po úraze popálením, neboť sama lektorka je popálená na 55 % těla.
Na stanovišti první pomoci se seznámili s kardiopulmonální resuscitací a prakticky si tuto činnost za asistence lektorky ČČK vyzkoušeli.
Formou diskuze si připomněli, jak se zachovat při živelní pohromě, mimořádné události a zopakovali si, co všechno má obsahovat lékárnička.
Své poznatky z tohoto projektu nakonec ve skupinách společně výtvarně zpracovali.
Projektový den se vydařil, dětem se líbil a co je především důležité, že se všechny děti zábavnou formou naučily spoustu věcí, které pak v životě mohou kdykoliv použít.
Zpracova Ilona Lacinová