Projekt - Dopravní výchova
Čtrnáctidenní projekt bezpečnosti ve školní družině pro školní rok 2012 - 2013
Název projektu: Dopravní výchova
Koordinátor: Ivana Martincová
Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou, Chrudimská 77, 58263, tel. 569 694 482
Charakteristika projektu, časové rozvržení, popis
Projekt je zaměřen především na žáky prvních a druhých tříd a jejich bezpečnou cestu do školy. Úkolem projektu je zábavnou a hravou formou poznávat dopravní značení, umět se správně chovat v silničním provozu a seznámit se s nebezpečím, které nám může hrozit.
Projekt je rozvžen do dvou týdnů, dvou bloků.
První blok
- BEZPEČNÁ CESTA DO ŠKOLY
Hlavní aktivita ( povídání o mé cestě do školy, ukázka v terénu ) je rozdělena na dvě části. První část – beseda – má za úkol umět popsat svoji cestu z domova až ke škole včetně správnosti chůze. Druhá část – praktická – má za úkol ukázat správnou a bezpečnou cestu z domova do školy přímo v terénu.
- DOPRAVNÍ KVÍZ
Druhý blok
- DOPRAVNÍ ZNAČKY
Hlavní aktivita ( poznávání dopravních značek ) je rozdělena na dvě části. Praktická část má za úkol správně pojmenovat dopravní značky v terénu ( při vycházce ). Pracovní část má za úkol správně přiřadit dopravní značky a jejich názvy a vše nalepit na čtvrtku.
- SILNIČNÍ PROVOZ
Hlavní aktivita ( výtvarné ztvárnění silničního provozu ) je zaměřen na spolupráci v kolektivu a vzájemnou komunikaci při plnění zadání.
Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy
Upevňování vztahů mezi žáky, poznávání se navzájem při plnění zadání, umění komunikace a vedení ke vzájemné toleranci.
Cíl projektu
Cílem projektu je osvojování si pravidel silničního provozu v rámci bezpečné chůze do školy.
Projekt rozvíjí klíčové kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence k trávení volného času
- komunikativní kompetence
- sociální a interpersonální kompetence
- činnostní a občanské kompetence
Výstupy a prezentace projektu
Propojení ústní, pohybové a výtvarné části.
Projekt bude vystaven na nástěnce u ŠD a na internetových stránkách školy.
Žáci budou na závěr odměněni za dobře odvedenou práci.
Zhodnocení průběhu projektu
V průběhu projektu jsme se zaměřili zejména na opakování a osvojení si bezpečného pohybu ve svém nejbližším okolí, tj. cesta z domova do školy a zpět.
V prvním bloku v jeho praktické části si děti navzájem ukazovaly, jak se správně chodí po chodníku, jak přecházet silnici, aby byly ohleduplní ke svému okolí a zároveň dbaly na svoji bezpečnost. Samy děti byly schopné se upozornit na případné chyby a na co je třeba dávat si pozor, např. kolikrát je potřeba se rozhlédnout a jak, než přejdeme silnici.
V další části čekal na děti dopravní kvíz v podobě pracovních listů. Úkoly nebyly těžké, šlo hlavně o to, aby si děti zábavnou formou zopakovaly vše, co se naučily.
Druhý blok byl zaměřen na dopravní značky, kdy jsme si při vycházce ukazovali značky, říkali si jejich názvy a proč je důležité se jimi řídit. Stejné značky měly děti připravené na obrázcích ve školní družině a jejich úkolem bylo správně přiřadit dopravní značku a její název. I tady se ukázalo, že děti dávaly pozor a až na drobné chybičky vše zvládly na výbornou.
Na závěr jsme si společně vyrobili model krajiny se silnicí z kartonu a dozdobili ho domečky z krabiček.
Děti byly za svoji výbornou práci odměněny sladkostí.