Zahraniční studijní cesta - Finsko
Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) mimo jiné pořádá i zahraniční studijní cesty pro pedagogy GRV (Globální rozvojové vzdělávání). Měla jsem tak jedinečnou možnost vycestovat do Finska, do města Kokkola (6.-11.10.2019). https://mapy.cz/zakladni?x=21.8191487&y=58.6270651&z=5&source=osm&id=64898
Zázemí jsme měli ve školícím zařízení Youth Center Villa Elba. Toto centrum je zaměřené na environmentální výchovu, na pedagogickou práci s mládeží, podporuje vzdělávání učitelů. Jedná se současně o Nature School (přírodní škola), cílem je vzbudit zájem o přírodu a zvýšit naši odpovědnost vůči životnímu prostředí a ostatním lidem. Učení probíhá většinu dní v přírodě zážitkovou formou, založené na vlastních zkušenostech a pozorováních. Elba Nature School je jednou z nejstarších přírodních škol ve Finsku. https://www.villaelba.fi/en/youth-centre/nature-school/
S historií, činností a náplní Youth Centre Villa Elba nás seznámila jeho ředitelka. Finskou přírodou a zejména venkovními aktivitami v přírodě nás provázel Markku Hukari (Environmental instructor and adventure teacher). Vyzkoušeli jsme si mnoho venkovních aktivit zaměřených na koloběh živin, energie v přírodě, poznávání přírody všemi smysly a na spolupráci v týmu.
V rámci studijního pobytu jsme navštívili tři školy. Škola Hollihaka je škola zaměřená na výuku jazyků, probíhá zde výuka ve finštině, angličtině a švédštině. Švédština je druhým úředním jazykem ve Finsku. Používají metodu CLIL, kdy je látka probírána v mateřském i cizím jazyce současně. Je zde podporována výuka venku, žáci dopolední přestávku tráví venku na školním hřišti (až do -16°C). Čtvrtinu předmětů tvoří kreativní předměty - hudební výchova, výtvarná výchova, sport, práce se dřevem a textiliemi. Je podporována práce žáků ve skupinách, jejich vzájemná spolupráce. Obědy ve školách mají děti zdarma, jídlo si nabírají sami. Jsou vedeni k zodpovědnosti, co si dají na talíř, sní si.
Škola Torkinmäki je nově postavená škola (2017). V prostorách školy nepoužívají přezůvky, chodí v ponožkách. Jedná se o školu, kde je i mateřská škola. Škola spolupracuje s univerzitou, ve škole pomáhají studenti - budoucí učitelé. Vnitřní prostor školy je rozdělen na “buňky” = learning area (prostor, kde se učí), tzn. v centru je velký relaxační prostor, kolem kterého jsou učebny. Každá “buňka” je určena zpravidla pro 3 ročníky, třídy se točí po učebnách dle potřeby. Od mala učí děti znát své silné stránky.
Tématem školy Kiviniity je udržitelný rozvoj. Součástí školy je i střední škola. V základním vzdělávání je 12 tříd + 8 tříd, které jsou speciálně zaměřené: na podporu hudební výchovy, na flexibilní vícejazyčné vzdělávání (10 žáků ve skupině, 8. - 9. třída), na environmentální výchovu, na speciální vzdělávací potřeby a jedna přípravná třída pro migranty, kde se děti rok učí finštinu. I v této škole mají velké zázemí pro práci se dřevem, kovem a textiliemi.
Spojujícími prvky těchto tří škol jsou spolupráce, pozitivní přístup, důvěra a zodpovědnost.
Marie Pavlíčková