Program environmentální výchovy
Tématický časový plán environmentální výchovy na Základní škole Ždírec nad Doubravou
ŠKOLNÍ ROK 2017/18
Environmentální výchova je chápána nejen jako výchova k řešení problémů týkajících se životního prostředí, ale zejména jako výchova žáka k trvale udržitelnému rozvoji.
Základní dokumenty, z nichž vycházíme při realizaci environmentální výchovy na naší škole, jsou:
∙ Strategie udržitelného rozvoje České Republiky – usnesení vlády č. 1048 z roku 2000, http://www.mmr.cz/cs/Microsites/PSUR/Uvodni-informace-o-udrzitelnem-rozvoji/Zakladni-dokumenty
∙ Metodický pokyn MŠMT k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve školách a školských zařízeních č.j. 32 338/2000-22 http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/metodicky-pokyn-msmt-k-zajisteni-environmentalniho-1
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Environmentální výchovou a osvětou rozumíme:
∙ vést žáky k získání znalostí a dovedností týkajících se zákonitostí biosféry, vztahů člověka a
životního prostředí v lokálním i globálním rozměru,
vytvářet možnost konkrétních situací a příkladů, v nichž žáci projevují svůj vztah k přírodě a učí se zodpovědnému jednání,
působit na utváření životního stylu a hierarchie životních hodnot ve smyslu potřeb
udržitelného rozvoje.
1. VIZE A CÍLE
Základní škola a Mateřská škola Ždírec nad Doubravou se nachází na okraji města Ždírec nad Doubravou, nedaleko chráněné krajinné oblasti Ranské lesy.
Mezi dlouhodobé cíle zařazujeme:
∙ praktickými formami výuky vést žáky k poznávání rozmanitosti přírody a životního prostředí, propojovat informace s osobní zkušeností,
∙ zapojovat žáky do řešení problémů souvisejících s životním prostředím a trvale udržitelným rozvojem města - čištění okolí řeky, sledování
∙ vést žáky k praktickým činnostem souvisejících s údržbou okolí školy,
∙ navazovat spolupráci s ekologickými institucemi
∙ v oblasti postojů vést žáky k odmítání lhostejných nebo negativních projevů k životnímu prostředí,
∙ různými formami výuky a projektů si připomínat významné světové dny týkající se životního prostředí.
Jednotlivé cíle budou každoročně konkretizovány v Plánu environmentální výchovy pro daný školní rok. Konkrétní a dlouhodobé cíle jsou průběžně vyhodnocovány. Cíle dlouhodobého plánu environmentální výchovy budou přehodnoceny po pěti letech od doby vzniku dokumentu.
2. KLÍČOVÉ KOMPETENCE
Realizací ekologické výchovy chceme v souladu se Školním vzdělávacím programem pro základní vzdělávání Škola komunikace podpořit u žáků rozvoj a prohlubování těchto kompetencí:
a) kompetence k učení
− propojovat učivo s reálným životem
− podněcovat vlastní tvořivost dětí v oblasti trvale udržitelného rozvoje
− vést k sebekontrole a zařazovat hodnocení pomocí zpětné vazby
− učit žáky kritickému přístupu k výsledkům vlastní práce
b) kompetence k řešení problémů
− zapojovat žáky do aktivit, které vedou k řešení environmentálních problémů
− povzbuzovat žáky ke kladení kritických otázek a zvažování odlišných stanovisek k
probírané látce a daným ekologickým problémům
− předkládat žákům problémy spojené s každodenním životem týkající se
environmentální problematiky
− umožnit žákům používat odbornou literaturu a vyhledávat informace pomocí
moderních informačních technologií
c) kompetence komunikativní
− podporovat argumentaci a vhodnou obhajobu vlastního názoru
− předkládat žákům takové typy textů a záznamů, které vedou k přemýšlení, tvořivosti
a porozumění
d) kompetence sociální a personální
− zařazovat formy a metody práce, které vedou ke spolupráci, např. skupinová práce,
práce ve dvojicích, týmová práce a kooperativní učení
− podpořit vlastní důvěru žáků poskytnutím prostoru pro prezentaci
− vytvářet prostředí, které povzbuzuje respekt a toleranci k stanoviskům a názorům
ostatních
e) kompetence občanské
− pořádat odborné besedy, kurzy a exkurze s environmentální tématikou
− zapojit se do tradičních akcí obce souvisejících s trvale udržitelným rozvojem
f) kompetence pracovní
− vést žáky k důslednému dodržování pravidel bezpečnosti a ochraně zdraví
− vyžadovat zodpovědný přístup k plnění povinností a termínu dokončení práce
3. REALIZACE ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY
Pro naplnění dlouhodobých cílů environmentální výchovy je vypracován konkrétní plán environmentální výchovy pro daný školní rok. V něm budou cíle rozpracované, specifikované a termínované. Environmentální výchova je začleňována do jednotlivých vzdělávacích oborů jako průřezové téma a to v těchto čtyřech základních tematických okruzích:
∙ Ekosystémy
∙ Základní podmínky života
∙ Lidské aktivity a problémy životního prostředí
∙ Vztah člověka k prostředí
Během celého školního roku:
Přírodopis je vyučován podle učebnic Přírodopis pro 6. -9. ročník vydaných nakladatelstvím Fraus
Témata ekologické výchovy jsou zahrnuta i do dalších předmětů – vlastivěda, přírodověda, zeměpis, praktické činnosti, chemie, výtvarná výchova
Environmentální projekty:
Svatý Václav – projekt pro žáky 2. stupně
Napříč školou – Vánoční tradice – projekt pro žáky celé školy
Čistá Vysočina, Den Země – projekt pro žáky celé školy
Třídění odpadků ve škole
Soutěž ve sběru starého papíru
Recyklohraní – Sběr vybitých baterií a drobných elektrozařízení, plnění zadaných úkolů
Zapojení do projektu M.R.K.E.V.
Do školy je zasílán časopis s informace ze Střediska ekologické výchovy Chaloupky a časopis Bedrník
Dle nabídky účast na seminářích s touto tématikou
Předávání zkušeností z této oblasti ostatním
Zahrnutí tématu do třídnických hodin
Září, říjen :
1.stupeň
Návštěva Betléma Hlinsko v Č. – 3. a 4. ročníky
Zapojení do projektu Recyklohraní
Zahájení práce přírodovědného kroužku pro žáky 4. až 9. ročníku
Podzimní slavnost – Chuťovky ze zahrady
Mravenci – Horní Krupá
2.stupeň
Zahájení činnosti přírodovědného kroužku na 1. i 2. stupni ZŠ
Podzimní slavnost - Chuťovky ze zahrady
Péče o školní akvárium a chov křečka
Exkurze Po stopách Keltů
Exkurze zemědělský podnik Krucemburk
.
Listopad, prosinec:
1. stupeň
Ozdoby – Horní Bradlo
Mikulášské tančení
Vánoční zpívání
Zpívání u rozsvěcování vánočního stromu
Sbírka hraček pro nemocnici
Planetárium Brno
Napříč školou
2. stupeň
Přikrmování ptáků v krmítkách
Přikrmování zvěře v „Hatích“
Vytvoření nástěnky s ekologickou tématikou
Exkurze Elektrárna Dalešice, Dukovany
Květinová výzdoba školy
Školní kolo olympiády v chemii
Vida park Brno
Sbírka hraček pro nemocnici
Napříč školou
Leden, únor:
1. stupeň
Cesta ke hvězdám
2. stupeň
Vycházky – příroda v zimě, poznávání stop ve sněhu
Péče o ptactvo v zimě
Vytvoření desatera Jak se chovat v přírodě
„Kongres v Pobočenském rybníce – výtvarná aktivita pro žáky 6. ročníku
Okresní kola olympiád v chemii, zeměpise, fyzice
Projekt Příroda kolem nás
Březen, duben:
1. stupeň
Vítání jara - vycházka k bledulím
Den Země – projekt na dané téma
Projekt Čistá Vysočina
Velikonoce Sopoty
Sběrný dvůr Havlíčkův Brod
2. stupeň
Pěstování léčivých rostlin na školním pozemku
Den Země – zpracované projekty na téma
Přírodovědný klokan
Soutěž O nejkrásnější herbář
Projekt Čistá Vysočina
Přírodopisné filmy
Projekt – Velikonoce
USA – cestopisná přednáška
Květen, červen:
stupeň
Ukázka dravců a sov – Seiferos
Exkurze Velké Pavlovice – Ekologické centrum Trkmanka
Letní slavnost
Šel zahradník do zahrady – Horní krupá
Lesní pedagogika
2. stupeň
Přírodovědné vycházky – poznávání rostlin
Exkurze Národní galerie, ČNB Praha
Tematické kurzy – přírodovědný, sportovní, cyklistický, kulturně historický
Přírodovědný kroužek – výlet Krkonoše
Malování na Veselém kopci
Přírodopisná soutěž
Dukovany, Dalešice
Letní slavnost
Dračí lodě - Dracup
Zpracovala Renata Jarošová - koordinátorka EVVO