Metodička prevence
Ing. Věra Josková
Tel.: +420 561 111 429
E-mail: vjoskova@skola.zdirec.cz
Možnost komunikace v rámci informačního systému Edookit
Konzultační hodiny: dle domluvy
Zajišťuje
- prevenci rizikového chování
- realizaci preventivních opatření
- realizaci preventivních programů
- spolupráci s učiteli
- spolupráci s odbornými pracovišti
- zpracování minimálního preventivního programu
- preventivní programy během školního roku.
Minimální preventivní program (MPP) - školní rok 2024/2025
Škola vytváří tento program jako základní nástroj prevence. Jde o komplexní systémový prvek v realizaci preventivních aktivit. Program je nejméně jednou ročně vyhodnocován, sleduje účinnost, průběh, měří se efektivita jednotlivých aktivit. Pro školu je závazný a podléhá kontrole České školní inspekce.
Řídí se metodickým pokynem MŠMT, Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky, zveřejněna dne 17.6.2016 v částce 74 Sbírky zákonů.
Cíle MPP
Dlouhodobé cíle
- posilování zodpovědnosti žáků za jejich rozhodnutí
- podpora školní úspěšnosti žáků
- eliminace nevhodného chování žáků
- spolupráce mezi třídními učiteli, školním poradenským pracovištěm ohledně vzniku a udržení zdravého klimatu v jednotlivých třídách i v rámci celé školy
- zvyšování informovanosti učitelů a žáků v dané problematice
- zapojení širokého spektra učitelů do realizace MPP
- podpora zdravého životního stylu
- podpora vytváření pozitivního hodnotového žebříčku
Střednědobé cíle
- práce žákovského parlamentu
- řešení problémů ve vybraných třídách
- spolupráce s institucemi (PPP Havlíčkův Brod, OSPOD Chotěboř, Policie Kraje Vysočina, společnost ABATOP….)
- nácvik sociálních dovedností ( sebepoznání, vzájemné poznání, uvědomění si vlastních pocitů, schopnost empatie, řešení konfliktů)
- vytváření otevřeného partnerství s rodiči a veřejností
- nabídka širokého spektra pravidelných zájmových školních a mimoškolních aktivit pro žáky
- vypracování a vyhodnocení dotazníků, anket
Cílové skupiny
- všichni žáci – preventivní působení v rámci výchovně vzdělávacího programu školy
- problémoví žáci a kolektivy – speciálně zaměřené programy, individuální pomoc
- pedagogičtí pracovníci – vzdělávání, informace, aplikace vhodných metod
- rodiče – spolupráce při řešení problémů
- partneři – PPP, OSPOD, PČR – spolupráce při řešení problémů, vzájemné poskytování informací
Prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže zahrnuje především aktivity v oblastech prevence
- násilí a šikanování
- záškoláctví
- kriminality, delikvence, vandalismu a jiných forem násilného chování
- ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
- rasismu
- užívání návykových látek
- virtuálních drog a patologického hráčství
- syndromu týraných a zneužívaných dětí
- sekty a sociálně patologických náboženských hnutí
Ke zjištění aktuálního stavu sociálně patologických jevů ve škole jsou využívány dotazníkové metody, komunikační a simulační hry, práce třídních učitelů i ostatních pedagogů, práce ŠPP.
Zjišťování a předcházení patologickému chování na škole probíhá v několika krocích:
Říjen – listopad
Analýza problémů a jevů ohrožujících zdravý životní styl žáků (např. špatné vztahy ve třídě, šikana, kouření…).
Analýza bude prováděna:
- rozhovory s učiteli
- rozhovory se žáky
- sociometrické šetření
- analýza předchozích preventivních programů
- analýza předchozí preventivní činnosti
Prosinec – leden
Podle analýzy potřebných a aktuálních témat zajistit adekvátní způsob plnění prevence a tím tak zabránit rozvíjení a šíření nežádoucího jevu (např.: organizace zajišťující primární preventivní programy na libovolná témata; využití služeb školních speciálních pedagogů působících na škole…).
Únor – květen
Realizace preventivního působení na žáky.
Červen
Vyhodnocení minimálního preventivního programu.
Preventivní působení na ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou
A. Klíčové vyučovací oblasti
- oblast přírodovědná
- Přírodopis – biologie člověka, účinky drog
- Chemie – chemické aspekty drog a nebezpečných látek, poškozování zdraví
- oblast zdravého životního stylu
- Výchova ke zdraví – osobní a duševní hygiena, podmínky správné výživy
- Tělesná výchova – využití volného času
- oblast společenskovědní
- Výchova k občanství – proces socializace jedince, užší a širší společenské prostředí, jedinec ve vzájemné interakci se sociálním prostředím
- oblast rodinné a občanské výchovy
- Výchova ke zdraví – postavení rodiny ve společnosti, vedení domácnosti, správná výživa, zdravý vývoj a příprava na život, formy komunikace
- Výchova k občanství – zvyšování sociální kompetence dětí a mládeže, orgány fungující v oblasti prevence drog, důležitá kontaktní čísla
- oblast sociálně právní
- Výchova k občanství – právní aspekty drog, práva dítěte, význam a cíle reklamy
- oblast sociální patologie
- Výchova ke zdraví – postoj společnosti ke zneužívání drog, delikventní chování, kriminalita
B. Volnočasové aktivity
- Zájmové kroužky
- Školní knihovna
- Nadstavbové aktivity
- Celoroční projekty a miniprojekty:
- Miniprojekty podle vlastních předmětů a vybraných témat:
C. Školní poradenské pracoviště
- Koordinace preventivní práce ve třídě a programů pro třídy.
- Prevence výchovných problémů a patologických jevů.
- Prevence školní neúspěšnosti
- Řešení problémů s učením
- Poradenství a emoční podpora s adaptačními problémy, vztahovými problémy, osobními problémy
- Kariérové poradenství
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, učitele a zákonné zástupce - Mapa pomoci v krizových situacích
- Preventivní programy dle aktuální nabídky
D. Spolupráce s jinými organizacemi
- Spolupráce s okresním metodikem prevence
- Preventivní program organizace ABATOP a dalšími podle aktuální nabídky
- Spolupráce s institucemi: PPP a SPC Vysočina; Sociální odbor Chotěboř; Policie Kraj Vysočina.