Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou

Vyhledávání na webu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
24 25
Logopedická depistáž - kontrola
26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Poradenské pracoviště > Metodička prevence

Metodička prevence

Ing. Věra Josková
Tel.: +420 561 111 429
E-mail: vjoskova@skola.zdirec.cz
Možnost komunikace v rámci informačního systému Edookit
Konzultační hodiny: dle domluvy

Zajišťuje

  • prevenci rizikového chování
  • realizaci preventivních opatření
  • realizaci preventivních programů
  • spolupráci s učiteli
  • spolupráci s odbornými pracovišti
  • zpracování minimálního preventivního programu
  • preventivní programy během školního roku.

Minimální preventivní program (MPP) - školní rok 2024/2025

Škola vytváří tento program jako základní nástroj prevence. Jde o komplexní systémový prvek v realizaci preventivních aktivit. Program je nejméně jednou ročně vyhodnocován, sleduje účinnost, průběh, měří se efektivita jednotlivých aktivit. Pro školu je závazný a podléhá kontrole České školní inspekce.

Řídí se metodickým pokynem MŠMT, Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky, zveřejněna dne 17.6.2016 v částce 74 Sbírky zákonů.

Cíle MPP

Dlouhodobé cíle

  • posilování zodpovědnosti žáků za jejich rozhodnutí
  • podpora školní úspěšnosti žáků
  • eliminace nevhodného chování žáků
  • spolupráce mezi třídními učiteli, školním poradenským pracovištěm ohledně vzniku a udržení zdravého klimatu v jednotlivých třídách i v rámci celé školy
  • zvyšování informovanosti učitelů a žáků v dané problematice
  • zapojení širokého spektra učitelů do realizace MPP
  • podpora zdravého životního stylu
  • podpora vytváření pozitivního hodnotového žebříčku

Střednědobé cíle

  • práce žákovského parlamentu
  • řešení problémů ve vybraných třídách
  • spolupráce s institucemi (PPP Havlíčkův Brod, OSPOD Chotěboř, Policie Kraje Vysočina, společnost ABATOP….)
  • nácvik sociálních dovedností ( sebepoznání, vzájemné poznání, uvědomění si vlastních pocitů, schopnost empatie, řešení konfliktů)
  • vytváření otevřeného partnerství s rodiči a veřejností
  • nabídka širokého spektra pravidelných zájmových školních a mimoškolních aktivit pro žáky
  • vypracování a vyhodnocení dotazníků, anket

Cílové skupiny

  • všichni žáci – preventivní působení v rámci výchovně vzdělávacího programu školy
  • problémoví žáci a kolektivy – speciálně zaměřené programy, individuální pomoc
  • pedagogičtí pracovníci – vzdělávání, informace, aplikace vhodných metod
  • rodiče – spolupráce při řešení problémů
  • partneři – PPP, OSPOD, PČR – spolupráce při řešení problémů, vzájemné poskytování informací

Prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže zahrnuje především aktivity v oblastech prevence

  • násilí a šikanování
  • záškoláctví
  • kriminality, delikvence, vandalismu a jiných forem násilného chování
  • ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
  • rasismu
  • užívání návykových látek
  • virtuálních drog a patologického hráčství
  • syndromu týraných a zneužívaných dětí
  • sekty a sociálně patologických náboženských hnutí

Ke zjištění aktuálního stavu sociálně patologických jevů ve škole jsou využívány dotazníkové metody, komunikační a simulační hry, práce třídních učitelů i ostatních pedagogů, práce ŠPP.

Zjišťování a předcházení patologickému chování na škole probíhá v několika krocích:

Říjen – listopad

Analýza problémů a jevů ohrožujících zdravý životní styl žáků (např. špatné vztahy ve třídě, šikana, kouření…).
Analýza bude prováděna:

  • rozhovory s učiteli
  • rozhovory se žáky
  • sociometrické šetření
  • analýza předchozích preventivních programů
  • analýza předchozí preventivní činnosti
Prosinec – leden

Podle analýzy potřebných a aktuálních témat zajistit adekvátní způsob plnění prevence a tím tak zabránit rozvíjení a šíření nežádoucího jevu (např.: organizace zajišťující primární preventivní programy na libovolná témata; využití služeb školních speciálních pedagogů působících na škole…).

Únor – květen

Realizace preventivního působení na žáky.

Červen

Vyhodnocení minimálního preventivního programu.

Preventivní působení na ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou

A. Klíčové vyučovací oblasti

  • oblast přírodovědná
    • Přírodopis – biologie člověka, účinky drog
    • Chemie – chemické aspekty drog a nebezpečných látek, poškozování zdraví
  • oblast zdravého životního stylu
    • Výchova ke zdraví – osobní a duševní hygiena, podmínky správné výživy
    • Tělesná výchova – využití volného času
  • oblast společenskovědní
    • Výchova k občanství – proces socializace jedince, užší a širší společenské prostředí, jedinec ve vzájemné interakci se sociálním prostředím
  • oblast rodinné a občanské výchovy
    • Výchova ke zdraví – postavení rodiny ve společnosti, vedení domácnosti, správná výživa, zdravý vývoj a příprava na život, formy komunikace
    • Výchova k občanství – zvyšování sociální kompetence dětí a mládeže, orgány fungující v oblasti prevence drog, důležitá kontaktní čísla
  • oblast sociálně právní
    • Výchova k občanství – právní aspekty drog, práva dítěte, význam a cíle reklamy
  • oblast sociální patologie
    • Výchova ke zdraví – postoj společnosti ke zneužívání drog, delikventní chování, kriminalita

B. Volnočasové aktivity

  • Zájmové kroužky
  • Školní knihovna
  • Nadstavbové aktivity
  • Celoroční projekty a miniprojekty:
  • Miniprojekty podle vlastních předmětů a vybraných témat:

C. Školní poradenské pracoviště

  • Koordinace preventivní práce ve třídě a programů pro třídy.
  • Prevence výchovných problémů a patologických jevů.
  • Prevence školní neúspěšnosti
  • Řešení problémů s učením
  • Poradenství a emoční podpora s adaptačními problémy, vztahovými problémy, osobními problémy
  • Kariérové poradenství
  • Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, učitele a zákonné zástupce - Mapa pomoci v krizových situacích
  • Preventivní programy dle aktuální nabídky

D. Spolupráce s jinými organizacemi

  • Spolupráce s okresním metodikem prevence
  • Preventivní program organizace ABATOP a dalšími podle aktuální nabídky
  • Spolupráce s institucemi: PPP a SPC Vysočina; Sociální odbor Chotěboř; Policie Kraj Vysočina.