Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou

Vyhledávání na webu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1
Hledej v lese, Město v lese
2
Matematická olympiáda - okresní kolo
3
Sběr odpadu na cyklostezce
4 5 6
7 8
Dopravní výchova ve 4. ročníku - třída 4.B
Jarní fotografování
Džekův ranč
9
Zápis do první třídy základní školy pro školní rok 2025/26
Školení první pomoci - 8. ročník
10 11
Jednotné přijímací zkoušky - I. termín
12 13
14
Jednotné přijímací zkoušky - II. termín
15
Mc Donald Cup - minifotbal 1. - 3. ročník
Pletení pomlázek
16
Projektový den : JAK SE BUDEME UČIT A JAK BUDE VYPADAT ŠKOLA ZA 25 LET
17
Velikonoční prázdniny
18
Velikonoční prázdniny
19
Velikonoční prázdniny
20
Velikonoční prázdniny
21
Velikonoční prázdniny
22
Třídní schůzky na prvním stupni
23
Třídní schůzky a konzultace na druhém stupni
Malá kopana 6.-9. ročník - okresní finále
Exkurze SDH Ždírec nad Doubravou (předškoláci - tř. Veverek a Soviček)
24
Návstěva z partnerské školy v Polsku
Mc Donald Cup - minifotbal 4. - 5. ročník
Zpívánky
25
Návstěva z partnerské školy v Polsku
Exkurze - Městská policie Chotěboř
26
Návstěva z partnerské školy v Polsku
27
28
Dopravní výchova ve 4. ročníku - třída 4.A
29 30 1 2
Volno pro žáky základní školy
Plavecký kurz - 1. lekce
3 4
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Poradenské pracoviště > Metodička prevence

Metodička prevence

Ing. Věra Josková
Tel.: +420 561 111 429
E-mail: vjoskova@skola.zdirec.cz
Možnost komunikace v rámci informačního systému Edookit
Konzultační hodiny: dle domluvy

Zajišťuje

  • prevenci rizikového chování
  • realizaci preventivních opatření
  • realizaci preventivních programů
  • spolupráci s učiteli
  • spolupráci s odbornými pracovišti
  • zpracování minimálního preventivního programu
  • preventivní programy během školního roku.

Minimální preventivní program (MPP) - školní rok 2024/2025

Škola vytváří tento program jako základní nástroj prevence. Jde o komplexní systémový prvek v realizaci preventivních aktivit. Program je nejméně jednou ročně vyhodnocován, sleduje účinnost, průběh, měří se efektivita jednotlivých aktivit. Pro školu je závazný a podléhá kontrole České školní inspekce.

Řídí se metodickým pokynem MŠMT, Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky, zveřejněna dne 17.6.2016 v částce 74 Sbírky zákonů.

Cíle MPP

Dlouhodobé cíle

  • posilování zodpovědnosti žáků za jejich rozhodnutí
  • podpora školní úspěšnosti žáků
  • eliminace nevhodného chování žáků
  • spolupráce mezi třídními učiteli, školním poradenským pracovištěm ohledně vzniku a udržení zdravého klimatu v jednotlivých třídách i v rámci celé školy
  • zvyšování informovanosti učitelů a žáků v dané problematice
  • zapojení širokého spektra učitelů do realizace MPP
  • podpora zdravého životního stylu
  • podpora vytváření pozitivního hodnotového žebříčku

Střednědobé cíle

  • práce žákovského parlamentu
  • řešení problémů ve vybraných třídách
  • spolupráce s institucemi (PPP Havlíčkův Brod, OSPOD Chotěboř, Policie Kraje Vysočina, společnost ABATOP….)
  • nácvik sociálních dovedností ( sebepoznání, vzájemné poznání, uvědomění si vlastních pocitů, schopnost empatie, řešení konfliktů)
  • vytváření otevřeného partnerství s rodiči a veřejností
  • nabídka širokého spektra pravidelných zájmových školních a mimoškolních aktivit pro žáky
  • vypracování a vyhodnocení dotazníků, anket

Cílové skupiny

  • všichni žáci – preventivní působení v rámci výchovně vzdělávacího programu školy
  • problémoví žáci a kolektivy – speciálně zaměřené programy, individuální pomoc
  • pedagogičtí pracovníci – vzdělávání, informace, aplikace vhodných metod
  • rodiče – spolupráce při řešení problémů
  • partneři – PPP, OSPOD, PČR – spolupráce při řešení problémů, vzájemné poskytování informací

Prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže zahrnuje především aktivity v oblastech prevence

  • násilí a šikanování
  • záškoláctví
  • kriminality, delikvence, vandalismu a jiných forem násilného chování
  • ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
  • rasismu
  • užívání návykových látek
  • virtuálních drog a patologického hráčství
  • syndromu týraných a zneužívaných dětí
  • sekty a sociálně patologických náboženských hnutí

Ke zjištění aktuálního stavu sociálně patologických jevů ve škole jsou využívány dotazníkové metody, komunikační a simulační hry, práce třídních učitelů i ostatních pedagogů, práce ŠPP.

Zjišťování a předcházení patologickému chování na škole probíhá v několika krocích:

Říjen – listopad

Analýza problémů a jevů ohrožujících zdravý životní styl žáků (např. špatné vztahy ve třídě, šikana, kouření…).
Analýza bude prováděna:

  • rozhovory s učiteli
  • rozhovory se žáky
  • sociometrické šetření
  • analýza předchozích preventivních programů
  • analýza předchozí preventivní činnosti
Prosinec – leden

Podle analýzy potřebných a aktuálních témat zajistit adekvátní způsob plnění prevence a tím tak zabránit rozvíjení a šíření nežádoucího jevu (např.: organizace zajišťující primární preventivní programy na libovolná témata; využití služeb školních speciálních pedagogů působících na škole…).

Únor – květen

Realizace preventivního působení na žáky.

Červen

Vyhodnocení minimálního preventivního programu.

Preventivní působení na ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou

A. Klíčové vyučovací oblasti

  • oblast přírodovědná
    • Přírodopis – biologie člověka, účinky drog
    • Chemie – chemické aspekty drog a nebezpečných látek, poškozování zdraví
  • oblast zdravého životního stylu
    • Výchova ke zdraví – osobní a duševní hygiena, podmínky správné výživy
    • Tělesná výchova – využití volného času
  • oblast společenskovědní
    • Výchova k občanství – proces socializace jedince, užší a širší společenské prostředí, jedinec ve vzájemné interakci se sociálním prostředím
  • oblast rodinné a občanské výchovy
    • Výchova ke zdraví – postavení rodiny ve společnosti, vedení domácnosti, správná výživa, zdravý vývoj a příprava na život, formy komunikace
    • Výchova k občanství – zvyšování sociální kompetence dětí a mládeže, orgány fungující v oblasti prevence drog, důležitá kontaktní čísla
  • oblast sociálně právní
    • Výchova k občanství – právní aspekty drog, práva dítěte, význam a cíle reklamy
  • oblast sociální patologie
    • Výchova ke zdraví – postoj společnosti ke zneužívání drog, delikventní chování, kriminalita

B. Volnočasové aktivity

  • Zájmové kroužky
  • Školní knihovna
  • Nadstavbové aktivity
  • Celoroční projekty a miniprojekty:
  • Miniprojekty podle vlastních předmětů a vybraných témat:

C. Školní poradenské pracoviště

  • Koordinace preventivní práce ve třídě a programů pro třídy.
  • Prevence výchovných problémů a patologických jevů.
  • Prevence školní neúspěšnosti
  • Řešení problémů s učením
  • Poradenství a emoční podpora s adaptačními problémy, vztahovými problémy, osobními problémy
  • Kariérové poradenství
  • Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, učitele a zákonné zástupce - Mapa pomoci v krizových situacích
  • Preventivní programy dle aktuální nabídky

D. Spolupráce s jinými organizacemi

  • Spolupráce s okresním metodikem prevence
  • Preventivní program organizace ABATOP a dalšími podle aktuální nabídky
  • Spolupráce s institucemi: PPP a SPC Vysočina; Sociální odbor Chotěboř; Policie Kraj Vysočina.