Metodička prevence
Ing. Věra Josková
tel.: 561 111 429
e-mail: vjoskova@skola.zdirec.cz
Možnost komunikace v rámci informačního systému Edookit
Konzultační hodiny: dle domluvy
Zajišťuje:
- prevenci rizikového chování
- realizaci preventivních opatření
- realizaci preventivních programů
- spolupráci s učiteli
- spolupráci s odbornými pracovišti
- zpracování minimálního preventivního programu
- preventivní programy během školního roku.
Minimální preventivní program (MPP) - školní rok 2023/2024
Škola vytváří tento program jako základní nástroj prevence. Jde o komplexní systémový prvek v realizaci preventivních aktivit. Program je nejméně jednou ročně vyhodnocován, sleduje účinnost, průběh, měří se efektivita jednotlivých aktivit. Pro školu je závazný a podléhá kontrole České školní inspekce.
Řídí se metodickým pokynem MŠMT , Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky, zveřejněna dne 17.6.2016 v částce 74 Sbírky zákonů..
Cíle MPP:
Dlouhodobé cíle:
posilování zodpovědnosti žáků za jejich rozhodnutí
podpora školní úspěšnosti žáků
eliminace nevhodného chování žáků
spolupráce mezi třídními učiteli, školním poradenským pracovištěm ohledně vzniku a udržení zdravého klimatu v jednotlivých třídách i v rámci celé školy
zvyšování informovanosti učitelů a žáků v dané problematice
zapojení širokého spektra učitelů do realizace MPP
podpora zdravého životního stylu
podpora vytváření pozitivního hodnotového žebříčku
Střednědobé cíle:
práce žákovského parlamentu
řešení problémů ve vybraných třídách
spolupráce s institucemi (PPP Havlíčkův Brod, OSPOD Chotěboř, Policie Kraje Vysočina, společnost ABATOP….)
nácvik sociálních dovedností ( sebepoznání, vzájemné poznání, uvědomění si vlastních pocitů, schopnost empatie, řešení konfliktů)
vytváření otevřeného partnerství s rodiči a veřejností
nabídka širokého spektra pravidelných zájmových školních a mimoškolních aktivit pro žáky
vypracování a vyhodnocení dotazníků, anket
Cílové skupiny:
všichni žáci – preventivní působení v rámci výchovně vzdělávacího programu školy
problémoví žáci a kolektivy – speciálně zaměřené programy, individuální pomoc
pedagogičtí pracovníci – vzdělávání, informace, aplikace vhodných metod
rodiče – spolupráce při řešení problémů
partneři – PPP, OSPOD, PČR – spolupráce při řešení problémů, vzájemné poskytování informací
Prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže zahrnuje především aktivity v oblastech prevence:
násilí a šikanování
záškoláctví
kriminality, delikvence, vandalismu a jiných forem násilného chování
ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
rasismu
užívání návykových látek
virtuálních drog a patologického hráčství
syndromu týraných a zneužívaných dětí
sekty a sociálně patologických náboženských hnutí
Ke zjištění aktuálního stavu sociálně patologických jevů ve škole jsou využívány dotazníkové metody, komunikační a simulační hry, práce třídních učitelů i ostatních pedagogů, práce ŠPP.
Zjišťování a předcházení patologickému chování na škole probíhá v několika krocích:
Říjen – listopad
Analýza problémů a jevů ohrožujících zdravý životní styl žáků (např. špatné vztahy ve třídě, šikana, kouření…).
Analýza bude prováděna:
rozhovory s učiteli
rozhovory se žáky
sociometrické šetření
analýza předchozích preventivních programů
analýza předchozí preventivní činnosti
Prosinec – leden
Podle analýzy potřebných a aktuálních témat zajistit adekvátní způsob plnění prevence a tím tak zabránit rozvíjení a šíření nežádoucího jevu (např.: organizace zajišťující primární preventivní programy na libovolná témata; využití služeb školních speciálních pedagogů působících na škole…).
Únor – květen
Realizace preventivního působení na žáky.
Červen
Vyhodnocení minimálního preventivního programu.
Preventivní působení na ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou
A) KLÍČOVÉ VYUČOVACÍ OBLASTI
oblast přírodovědná
Přírodopis – biologie člověka, účinky drog
Chemie – chemické aspekty drog a nebezpečných látek, poškozování zdraví
oblast zdravého životního stylu
Výchova ke zdraví – osobní a duševní hygiena, podmínky správné výživy
Tělesná výchova – využití volného času
oblast společenskovědní
Výchova k občanství – proces socializace jedince, užší a širší společenské prostředí, jedinec ve vzájemné interakci se sociálním prostředím
oblast rodinné a občanské výchovy
Výchova ke zdraví – postavení rodiny ve společnosti, vedení domácnosti, správná výživa, zdravý vývoj a příprava na život, formy komunikace
Výchova k občanství – zvyšování sociální kompetence dětí a mládeže, orgány fungující v oblasti prevence drog, důležitá kontaktní čísla
oblast sociálně právní
Výchova k občanství – právní aspekty drog, práva dítěte, význam a cíle reklamy
oblast sociální patologie
Výchova ke zdraví – postoj společnosti ke zneužívání drog, delikventní chování, kriminalita
B) VOLNOČASOVÉ AKTIVITY
Zájmové kroužky
Školní knihovna
Nadstavbové aktivity
Celoroční projekty a miniprojekty:
Miniprojekty podle vlastních předmětů a vybraných témat:
C) ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Koordinace preventivní práce ve třídě a programů pro třídy.
Prevence výchovných problémů a patologických jevů.
Prevence školní neúspěšnosti
Řešení problémů s učením
Poradenství a emoční podpora s adaptačními problémy, vztahovými problémy, osobními problémy
Kariérové poradenství
Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, učitele a zákonné zástupce - Mapa pomoci v krizových situacích
Preventivní programy dle aktuální nabídky
D) SPOLUPRÁCE S JINÝMI ORGANIZACEMI
Spolupráce s okresním metodikem prevence
Preventivní program organizace ABATOP a dalšími podle aktuální nabídky
Spolupráce s institucemi: PPP a SPC Vysočina; Sociální odbor Chotěboř; Policie Kraj Vysočina.