Základní informace
VIZE ŠKOLY
ČINNOST, ODPOVĚDNOST, ÚSPĚCH, RADOST
Základní škola a Mateřská škola Ždírec nad Doubravou je úplnou základní školou s kapacitou 460 žáků, která ve školním roce 2024/25 poskytuje základní vzdělání 380 dětem ve věku od šesti do patnácti let. Vyučování probíhá v devíti ročnících a osmnácti třídách, deset tříd je na prvním stupni. Součástí školy je školní družina s kapacitou 171 žáků, školní klub s kapacitou 45 žáků a mateřská škola s kapacitou 151 dětí. Škola zajišťuje kvalitní stravování ve vlastní školní jídelně s možností výběru ze dvou jídel a dietním jídlem. Mateřskou školu ve školním roce 2024/2025 navštěvuje celkem 125 dětí a jsou rozděleni do sedmi tříd.
Na naši školu přicházejí především žáci ze Ždírce nad Doubravou a jeho místních částí – Kohoutova, Nového Ranska, Horního Studence, Nového Studence, Údav, Stružince, Benátek a dalších obcí : Podmoklan, Hudče, Slavíkova, Rovného, Sobíňova, Krucemburku, Vojnova Městce, Radostína, Slavětína, Oudoleně a Havlíčkovy Borové.
Naše hlavní cíle:
POHODA PROSTŘEDÍ
Pohoda věcného prostředí (prostředí školy, tříd a dalších učebních prostor školy má být vybaveno tak, aby splňovalo požadavky účelnosti, estetičnosti, bezpečí a hygieny a aby bylo přístupné, podnětné a funkční).
Pohoda sociálního prostředí (spočívá v humanistických postojích jednoho k druhému, ve vytváření pozitivního klimatu školy,v podpoře otevřené komunikace a vstřícnosti, úcty, důvěry, snášenlivosti, trpělivosti a ochoty pomoci).
Pohoda organizačního prostředí (předpokládá, že organizace činnosti ve škole je v souladu s požadavky režimu dne, střídání práce a odpočinku, zdravé výživy a aktivního pohybu dětí a učitelů).
ZDRAVÉ UČENÍ
Smysluplnost (předpokládá praktickou využitelnost toho, co se děti naučí, změnu metod výchovně vzdělávací práce; při vyučování jsou respektovány zkušenosti dětí a jejich zájmy a je kladen důraz na autentické a prožitkové učení).
Možnost výběru, přiměřenost (předpokládá možnost zvládnout základní i rozšiřující učivo způsoby odpovídajícími typu inteligence a osobnosti žáka; učivo je přiměřené věku žáka a vyvážené z hlediska poměru rozumové, citové a sociální výchovy).
Spoluúčast a spolupráce (předpokládá používání metod a forem výuky, které nabízejí využití demokratických principů, efektivní kooperace a spoluúčasti dětí, rozvíjení kontaktů s dalšími sociálními a odbornými partnery – rodiči, představiteli veřejné správy a zástupci dalších na výchově se podílejících institucí).
Motivující hodnocení (předpokládá dostatek údajů o tom, jak se žákům daří uskutečňovat vlastní rozvoj v podobě zpětné vazby, ocenění a podpory; vytvářením nekonkurenčního a nesoutěžního prostředí se snažit o posílení dětské sebedůvěry, samostatnosti, odpovědnosti a nezávislosti na vnější autoritě).
OTEVŘENÉ PARTNERSTVÍ
Škola – model demokratického společenství učitelů, rodičů a žáků, partnerství a spolupráce.
Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce (otevření se navenek vůči veřejnosti včetně partnerského vztahu vůči podnikům, organizacím, službám a úřadům v lokálním rozsahu).
CO NABÍZÍME:
Kvalitní, spolupracující a soustavně se vzdělávající pedagogický sbor.
Nadstandardní podmínky pro využití informačních technologií – přístup k internetu v celém areálu školy, používání přenosných zařízení, interaktivní tabule, BYOD atd.
Důraz na kvalitu výuky cizích jazyků – výuka anglického jazyka již v mateřské škole a poté od první třídy, na škole působí dva rodilí mluvčí na jako učitelé. Ve školce je zřízena bilingvní třída, žáky připravujeme na oficiální cambridgské zkoušky KET a PET . Realizujeme spolupráci se školami v Evropě a výměnné pobyty.
Důraz na kvalitu matematického vzdělávání – smyslem vyučování matematiky je rozvoj intelektuálních schopností žáka, výuku provádíme v duchu zásad pedagogického konstruktivismu.
Individuální přístup - ve škole působí dvě speciální pedagožky a celkem 12 asistentů pedagoga
Objektivní hodnocení – využíváme testování firmou Scio (včetně jazykových testů), orientujeme se na individuální hodnocení – mapa učebního pokroku, adaptivní testy
Velké množství zájmových kroužků ve škole, školní družině i školním klubu - ve školním roce 2021/22 celkem 36.
Vysoká úroveň vybavení školního areálu – rekonstruované a zateplené všechny areály školy, velmi pěkná vlastní tělocvična, gymnastický sál a multifunkční školní hřiště s nafukovací halou, vlastní keramická pec, vybavení tříd, družiny i jídelny moderním a zdravotně vhodným nábytkem. Celkem 18 kmenových učeben a 8 odborných učeben.
Vysoká estetická úroveň školy – výzdoba, upravený a motivující interiér.
Nadstandardní podpora zřizovatele Města Ždírec nad Doubravou
Vysoká úroveň informovanosti a prezentace činnosti školy – informační systém Edookit (celá škola z pohodlí domova), přehledné a aktualizované webové stránky (www.skola.zdirec.cz), vlastní youtube kanál, facebook diskusní fórum, prezentace v místním i lokálním tisku.
Kvalitní stravování ve vlastní školní jídelně – možnost výběru ze dvou jídel (volba po internetu), zajištěné dietní stravování, vysoká kulturní úroveň - estetické prostředí jídelny, bez hluku a front
Realizace projektů s podporou Evropské unie a velkého množství školních projektů.
Výborná spolupráce 1. stupně s mateřskou školou.
Aktivní přístup navenek – trhy, koncerty, slavnosti, olympiády a soutěže, zábavy a další akce pro veřejnost. Realizujeme vzdělávání dospělých a seniorů
Neformálně fungující Žákovský parlament
Důraz na spolupráci s rodičovskou veřejností – jsme školou, kde jsou rodiče vítáni, realizujeme společné programy organizované školou a Spolkme Přátelé školy ve Ždírci nad Doubravou. Pořádáme diskuzní fóra a další vzdělávací programy pro veřejnost
Podpora zájmového vzdělávání – přímo ve škole působí základní umělecká škola a jazyková škola.