Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou

Vyhledávání na webu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28
Dopravní výchova ve 4. ročníku - třída 4.A
29 30 1 2
Volno pro žáky základní školy
Plavecký kurz - 1. lekce
3 4
5 6
Fotografování tříd a skupin
7 8 9
Volno pro žáky základní školy II.
Plavecký kurz - 2. lekce
10 11
12
Den otevřených dveří a Zápis do MŠ
Besídka pro maminky - tř. Sovičky
13
Besídka pro maminky - tř. Zajíčci + tř. Krtečci
14
Peče celá škola
Květinový den ve Ždírci nad Doubravou
Besídka pro maminky - tř. Medvídci + tř. Myšičky
15
Pojizdná učebna techniky
Besídka pro maminky - tř. Koťátka + tř. Veverky
16
Pojizdná učebna techniky
Plavecká kurz - 3. lekce
17 18
19
Cestopisná beseda
20 21 22
Okresní kole ve vybíjené
23
Plavecký kurz - 4. lekce
24 25
26
Výlet - tř. Veverek + tř. Soviček (Mini ZOO Bítovany)
Výlet - tř. Koťátka + tř. Myšičky (Záchranná stanice Pavlov)
27
Návštěva památníku v Osvětimi
28
Návštěva památníku v Osvětimi
Praktické školení první pomoci - 8. ročník
Výlet - tř. Medvídci + tř. Krtečci + tř. Zajíčci (Babiččin dvoreček, Licibořice)
29
Návštěva památníku v Osvětimi
30
Plavecká kurz - 5. lekce
31 1
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Projekty > Den Země

Den Země



Koordinátor: Mgr. Renata Jarošová

Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou. Chrudimská 77, 582 63, tel. +420 569 694 482

Charakteristika projektu, časové rozvržení, popis:

Projekt probíhá každoročně jeden celý den (v době výuky) v dubnu při příležitosti oslavy Dne Země. Je určen pro 1. – 9. ročníky.

Projekt je zaměřen především na prohloubení vztahu člověka k přírodě, k vlastnímu zdraví a k rodnému kraji. Dotýká se některých závažných ekologických problémů (ubývání ozonu, problém odpadů, zneužívání chemických prostředků k léčbě banálních onemocnění...) a způsobů jejich řešení. Do každého ročníku bylo zvoleno jiné téma. Téma pro 7. ročník „Kam s nimi, ..." zpracovávající téma odpadů, má dlouhodobý charakter v tom smyslu, že jeho vyhodnocení proběhne vždy po dvou letech, tedy v 9. ročníku.

Podstatou projektu je aktivním a tvořivým způsobem získat poznatky o přírodě

a o důležitosti její ochrany a spontánně aplikovat poznatky z předmětů člověk a jeho svět, příroda a my, společnost a my, pracovní činnosti, výtvarná výchova a hudební výchova, dále pak z přírodopisu a zeměpisu a z průřezových témat zejména z environmentální výchovy. Důraz je kladen na využití získaných zkušeností žáků, na vlastní pozorování a vyhledávání informací z různých publikací.

Projekt by měl podporovat v žácích aktivní přístup k ochraně životního prostředí. Žáci se učí spolupracovat v týmech, učí se stanovit si posloupnost a logickou provázanost svých činností, učí se hodnotit práci vlastní i práci spolužáků.

Materiální zabezpečení projektu

Cesta strojem času – 6. ročník

  • přírodní materiál (listy, větvičky, mech, květy.....)
  • výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – miminka stromů, Cesta strojem času – pracovní text a úkoly, Rohy a parohy – pracovní list a obrázky
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, rozstříhaná slova do šifry, tabulka k šifře, výsledková tabulka, přehled se správným řešením úkolů

Kam s ním aneb Obaly – druhy, třídění a recyklace – 7.ročník

  • výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – test znalostí třídění odpadů, stolní hra recyklace odpadů, pracovní materiály „Balím, balíš, balíme a pak obaly třídíme", tabulky pro tipovací soutěž
  • DVD, VHS ... –  CD nebo videokazeta „Třídíš,...třídím, třídíme?
  • ostatní potřeby – buzoly, nástroje k zakopání odpadků, různé druhy odpadků, informace o množství roztříděného odpadu ve Ždírci nad Doubravou
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů

Člověk a jeho zdraví – 8. ročník

  • výtvarné potřeby - lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – Zrádné oblouznění tabákovým kouřem, text a pracovní list Zelená lékárna, obrázky bylin, pytlíčky s léčivými bylinami, obrázky plodů a květů k přiřazování, obrázková šifra, kartičky ke hře na krevní oběh
  • DVD, VHS...  – DVD či videokazeta „Zázraky života" – díl plíce
  • pomůcky ke hře na krevní oběh – branky, košíky
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů

Ozon – škodí nebo chrání? 9. ročník

  • výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – textyo přízemním a stratosférickém ozonu, zadání ke tvorbě plakátů, šifry, otázky k textům
  • ostatní potřeby – počítač s internetem (vyhledávání aktuálních informací o stavu ozonu na území ČR), nástroje na vykopání odpadků, materiály vytvořené při projektu Kam s ním ...
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů

Témata projektů

  • 1. ročník – Rostliny a stromy
  • 2. ročník – Voda
  • 3. ročník – Ze světa zvířat do života lidí
  • 4. ročník – Doprava
  • 5. ročník – Odpady
  • 6. ročník – Cesta strojem času – les
  • 7. ročník – Kam s nimi, aneb Odpady – druhy, třídění, recyklace
  • 8. ročník – Člověk a jeho zdraví
  • 9. ročník – Ozon – škodí nebo chrání?

Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:

  • propojení tématu s výukou
  • aktivní přístup žáků k ochraně životního prostředí
  • třídění odpadu
  • šetření přírodních zdrojů
  • prohloubení poznatků ze světa lidí, rostlin, zvířat a jejich využití ve výuce
  • spolupráce v týmech
  • sebehodnocení a hodnocení projektu

Cílem projektu je především:

  • rozšířit poznatky o přírodě a její ochraně
  • probudit u žáků zájem o ochranu přírody
  • vytvořit předpoklady pro uplatnění získaných poznatků v praktickém životě
  • učit žáky spolupracovat
  • učit žáky prezentovat svou práci
  • vést žáky k vyhledávání informací k dané problematice

Projekt rozvíjí klíčové kompetence:

  • Kompetence k učení
    • žák pracuje s informacemi
    • pozoruje a experimentuje
    • vyvozuje závěry ze svých zjištění
  • Kompetence k řešení problémů
    • pracuje s předchozími zkušenostmi
    • přemýšlí o problémech a způsobech jejich řešení
  • Kompetence komunikativní
    • formuluje své myšlenky
    • aktivně naslouchá
  • Kompetence sociální a personální
    • spolupracuje ve skupině
    • respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí myslí, říkají a dělají
  • Kompetence občanské
    • proniká do problematiky ekologie a environmentální výchovy
  • Kompetence pracovní
    • používá bezpečně a účinně materiály a nástroje
    • dodržuje vymezená pravidla určených míst

V projektu plníme tato průřezová témata:

  • OSV – mezilidské vztahy
  • OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost
  • EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
  • EV – vztah člověka k prostředí
  • EV – ekosystémy
  • EV – základní podmínky života
  • MV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Výstupy a prezentace projektu:

Projekt ukončen prezentací žákovských prací ve společných prostorách školy, prezentací v Našich novinách, popřípadě na webových stránkách školy.

Žáci na závěr zhodnotí svoji práci. Součástí hodnocení bude i zhodnocení vyučujících a ocenění nejlepších kolektivů za splnění úkolů.

Podrobná charakteristika a popis jednotlivých částí projektu je uložen v šanonech ve sborovně ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou.