Den Země
Koordinátor: Mgr. Renata Jarošová
Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou. Chrudimská 77, 582 63, tel. 569 694 482
Charakteristika projektu, časové rozvržení, popis:
Projekt probíhá každoročně jeden celý den (v době výuky) v dubnu při příležitosti oslavy Dne Země. Je určen pro 1. – 9. ročníky.
Projekt je zaměřen především na prohloubení vztahu člověka k přírodě, k vlastnímu zdraví a k rodnému kraji. Dotýká se některých závažných ekologických problémů (ubývání ozonu, problém odpadů, zneužívání chemických prostředků k léčbě banálních onemocnění...) a způsobů jejich řešení. Do každého ročníku bylo zvoleno jiné téma. Téma pro 7. ročník „Kam s nimi, ..." zpracovávající téma odpadů, má dlouhodobý charakter v tom smyslu, že jeho vyhodnocení proběhne vždy po dvou letech, tedy v 9. ročníku.
Podstatou projektu je aktivním a tvořivým způsobem získat poznatky o přírodě
a o důležitosti její ochrany a spontánně aplikovat poznatky z předmětů člověk a jeho svět, příroda a my, společnost a my, pracovní činnosti, výtvarná výchova a hudební výchova, dále pak z přírodopisu a zeměpisu a z průřezových témat zejména z environmentální výchovy. Důraz je kladen na využití získaných zkušeností žáků, na vlastní pozorování a vyhledávání informací z různých publikací.
Projekt by měl podporovat v žácích aktivní přístup k ochraně životního prostředí. Žáci se učí spolupracovat v týmech, učí se stanovit si posloupnost a logickou provázanost svých činností, učí se hodnotit práci vlastní i práci spolužáků.
Materiální zabezpečení projektu
Cesta strojem času – 6. ročník
- přírodní materiál (listy, větvičky, mech, květy.....)
- výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
- pracovní listy a texty – miminka stromů, Cesta strojem času – pracovní text a úkoly, Rohy a parohy – pracovní list a obrázky
- materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, rozstříhaná slova do šifry, tabulka k šifře, výsledková tabulka, přehled se správným řešením úkolů
Kam s ním aneb Obaly – druhy, třídění a recyklace – 7.ročník
- výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
- pracovní listy a texty – test znalostí třídění odpadů, stolní hra recyklace odpadů, pracovní materiály „Balím, balíš, balíme a pak obaly třídíme", tabulky pro tipovací soutěž
- DVD, VHS ... – CD nebo videokazeta „Třídíš,...třídím, třídíme?
- ostatní potřeby – buzoly, nástroje k zakopání odpadků, různé druhy odpadků, informace o množství roztříděného odpadu ve Ždírci nad Doubravou
- materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů
Člověk a jeho zdraví – 8. ročník
- výtvarné potřeby - lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
- pracovní listy a texty – Zrádné oblouznění tabákovým kouřem, text a pracovní list Zelená lékárna, obrázky bylin, pytlíčky s léčivými bylinami, obrázky plodů a květů k přiřazování, obrázková šifra, kartičky ke hře na krevní oběh
- DVD, VHS... – DVD či videokazeta „Zázraky života" – díl plíce
- pomůcky ke hře na krevní oběh – branky, košíky
- materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů
Ozon – škodí nebo chrání? 9. ročník
- výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
- pracovní listy a texty – textyo přízemním a stratosférickém ozonu, zadání ke tvorbě plakátů, šifry, otázky k textům
- ostatní potřeby – počítač s internetem (vyhledávání aktuálních informací o stavu ozonu na území ČR), nástroje na vykopání odpadků, materiály vytvořené při projektu Kam s ním ...
- materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů
Témata projektů
1. ročník – Rostliny a stromy
2. ročník – Voda
3. ročník – Ze světa zvířat do života lidí
4. ročník – Doprava
5. ročník – Odpady
6. ročník – Cesta strojem času – les
7. ročník – Kam s nimi, aneb Odpady – druhy, třídění, recyklace
8. ročník – Člověk a jeho zdraví
9. ročník – Ozon – škodí nebo chrání?
Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:
- propojení tématu s výukou
- aktivní přístup žáků k ochraně životního prostředí
- třídění odpadu
- šetření přírodních zdrojů
- prohloubení poznatků ze světa lidí, rostlin, zvířat a jejich využití ve výuce
- spolupráce v týmech
- sebehodnocení a hodnocení projektu
Cílem projektu je především:
- rozšířit poznatky o přírodě a její ochraně
- probudit u žáků zájem o ochranu přírody
- vytvořit předpoklady pro uplatnění získaných poznatků v praktickém životě
- učit žáky spolupracovat
- učit žáky prezentovat svou práci
- vést žáky k vyhledávání informací k dané problematice
Projekt rozvíjí klíčové kompetence:
- Kompetence k učení
- žák pracuje s informacemi
- pozoruje a experimentuje
- vyvozuje závěry ze svých zjištění
- Kompetence k řešení problémů
- pracuje s předchozími zkušenostmi
- přemýšlí o problémech a způsobech jejich řešení
- Kompetence komunikativní
- formuluje své myšlenky
- aktivně naslouchá
- Kompetence sociální a personální
- spolupracuje ve skupině
- respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí myslí, říkají a dělají
- Kompetence občanské
- proniká do problematiky ekologie a environmentální výchovy
- Kompetence pracovní
- používá bezpečně a účinně materiály a nástroje
- dodržuje vymezená pravidla určených míst
V projektu plníme tato průřezová témata:
- OSV – mezilidské vztahy
- OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost
- EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
- EV – vztah člověka k prostředí
- EV – ekosystémy
- EV – základní podmínky života
- MV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Výstupy a prezentace projektu:
Projekt ukončen prezentací žákovských prací ve společných prostorách školy, prezentací v Našich novinách, popřípadě na webových stránkách školy.
Žáci na závěr zhodnotí svoji práci. Součástí hodnocení bude i zhodnocení vyučujících a ocenění nejlepších kolektivů za splnění úkolů.
Podrobná charakteristika a popis jednotlivých částí projektu je uložen v šanonech ve sborovně ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou.