Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou

Vyhledávání na webu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
27
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
28
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
Přijímací zkoušky NANEČISTO
29
AI ve vzdělávání - seminář s Evou Nečasovou
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
30
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
31
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
POLOLETNÍ PRÁzdniny
Už se to chystá
Lyžařský kurz - 4. lekce
1
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
2
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
3
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
4
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
5
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
6
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
7
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
8 9
10 11
Divadélko Mrak
Výprava do zimního lesa
12 13 14
Valentýnsḱá diskotéka
15 16
Lyžařský výcvikový kurz 2025
17
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
18
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
19
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Okresní kolo geografické olympiády
Masopustní týden
20
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
21
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
22 23
24 25
Logopedická depistáž - kontrola
26 27 28 1 2
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Projekty > Den Země

Den Země



Koordinátor: Mgr. Renata Jarošová

Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou. Chrudimská 77, 582 63, tel. +420 569 694 482

Charakteristika projektu, časové rozvržení, popis:

Projekt probíhá každoročně jeden celý den (v době výuky) v dubnu při příležitosti oslavy Dne Země. Je určen pro 1. – 9. ročníky.

Projekt je zaměřen především na prohloubení vztahu člověka k přírodě, k vlastnímu zdraví a k rodnému kraji. Dotýká se některých závažných ekologických problémů (ubývání ozonu, problém odpadů, zneužívání chemických prostředků k léčbě banálních onemocnění...) a způsobů jejich řešení. Do každého ročníku bylo zvoleno jiné téma. Téma pro 7. ročník „Kam s nimi, ..." zpracovávající téma odpadů, má dlouhodobý charakter v tom smyslu, že jeho vyhodnocení proběhne vždy po dvou letech, tedy v 9. ročníku.

Podstatou projektu je aktivním a tvořivým způsobem získat poznatky o přírodě

a o důležitosti její ochrany a spontánně aplikovat poznatky z předmětů člověk a jeho svět, příroda a my, společnost a my, pracovní činnosti, výtvarná výchova a hudební výchova, dále pak z přírodopisu a zeměpisu a z průřezových témat zejména z environmentální výchovy. Důraz je kladen na využití získaných zkušeností žáků, na vlastní pozorování a vyhledávání informací z různých publikací.

Projekt by měl podporovat v žácích aktivní přístup k ochraně životního prostředí. Žáci se učí spolupracovat v týmech, učí se stanovit si posloupnost a logickou provázanost svých činností, učí se hodnotit práci vlastní i práci spolužáků.

Materiální zabezpečení projektu

Cesta strojem času – 6. ročník

  • přírodní materiál (listy, větvičky, mech, květy.....)
  • výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – miminka stromů, Cesta strojem času – pracovní text a úkoly, Rohy a parohy – pracovní list a obrázky
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, rozstříhaná slova do šifry, tabulka k šifře, výsledková tabulka, přehled se správným řešením úkolů

Kam s ním aneb Obaly – druhy, třídění a recyklace – 7.ročník

  • výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – test znalostí třídění odpadů, stolní hra recyklace odpadů, pracovní materiály „Balím, balíš, balíme a pak obaly třídíme", tabulky pro tipovací soutěž
  • DVD, VHS ... –  CD nebo videokazeta „Třídíš,...třídím, třídíme?
  • ostatní potřeby – buzoly, nástroje k zakopání odpadků, různé druhy odpadků, informace o množství roztříděného odpadu ve Ždírci nad Doubravou
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů

Člověk a jeho zdraví – 8. ročník

  • výtvarné potřeby - lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – Zrádné oblouznění tabákovým kouřem, text a pracovní list Zelená lékárna, obrázky bylin, pytlíčky s léčivými bylinami, obrázky plodů a květů k přiřazování, obrázková šifra, kartičky ke hře na krevní oběh
  • DVD, VHS...  – DVD či videokazeta „Zázraky života" – díl plíce
  • pomůcky ke hře na krevní oběh – branky, košíky
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů

Ozon – škodí nebo chrání? 9. ročník

  • výtvarné potřeby – lepidlo, barevné papíry, nůžky, fixy, vodové barvy, tempery
  • pracovní listy a texty – textyo přízemním a stratosférickém ozonu, zadání ke tvorbě plakátů, šifry, otázky k textům
  • ostatní potřeby – počítač s internetem (vyhledávání aktuálních informací o stavu ozonu na území ČR), nástroje na vykopání odpadků, materiály vytvořené při projektu Kam s ním ...
  • materiály nutné k organizaci projektu – bodovací tabulky, přehled se správným řešením úkolů

Témata projektů

  • 1. ročník – Rostliny a stromy
  • 2. ročník – Voda
  • 3. ročník – Ze světa zvířat do života lidí
  • 4. ročník – Doprava
  • 5. ročník – Odpady
  • 6. ročník – Cesta strojem času – les
  • 7. ročník – Kam s nimi, aneb Odpady – druhy, třídění, recyklace
  • 8. ročník – Člověk a jeho zdraví
  • 9. ročník – Ozon – škodí nebo chrání?

Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:

  • propojení tématu s výukou
  • aktivní přístup žáků k ochraně životního prostředí
  • třídění odpadu
  • šetření přírodních zdrojů
  • prohloubení poznatků ze světa lidí, rostlin, zvířat a jejich využití ve výuce
  • spolupráce v týmech
  • sebehodnocení a hodnocení projektu

Cílem projektu je především:

  • rozšířit poznatky o přírodě a její ochraně
  • probudit u žáků zájem o ochranu přírody
  • vytvořit předpoklady pro uplatnění získaných poznatků v praktickém životě
  • učit žáky spolupracovat
  • učit žáky prezentovat svou práci
  • vést žáky k vyhledávání informací k dané problematice

Projekt rozvíjí klíčové kompetence:

  • Kompetence k učení
    • žák pracuje s informacemi
    • pozoruje a experimentuje
    • vyvozuje závěry ze svých zjištění
  • Kompetence k řešení problémů
    • pracuje s předchozími zkušenostmi
    • přemýšlí o problémech a způsobech jejich řešení
  • Kompetence komunikativní
    • formuluje své myšlenky
    • aktivně naslouchá
  • Kompetence sociální a personální
    • spolupracuje ve skupině
    • respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí myslí, říkají a dělají
  • Kompetence občanské
    • proniká do problematiky ekologie a environmentální výchovy
  • Kompetence pracovní
    • používá bezpečně a účinně materiály a nástroje
    • dodržuje vymezená pravidla určených míst

V projektu plníme tato průřezová témata:

  • OSV – mezilidské vztahy
  • OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost
  • EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
  • EV – vztah člověka k prostředí
  • EV – ekosystémy
  • EV – základní podmínky života
  • MV – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Výstupy a prezentace projektu:

Projekt ukončen prezentací žákovských prací ve společných prostorách školy, prezentací v Našich novinách, popřípadě na webových stránkách školy.

Žáci na závěr zhodnotí svoji práci. Součástí hodnocení bude i zhodnocení vyučujících a ocenění nejlepších kolektivů za splnění úkolů.

Podrobná charakteristika a popis jednotlivých částí projektu je uložen v šanonech ve sborovně ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou.