První pomoc do škol
Koordinátor: Ing. Věra Josková
Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou. Chrudimská 77, 582 63, tel. 569 694 482
Proč „První pomoc do škol"?
Statisticky se každý z nás jednou za život dostane do situace, kdy bude záležet jen na něm, zda dokáže pomoci člověku v nouzi. Pokud dojde k náhlé zástavě oběhu a dýchání, musí být poskytnuta srdeční masáž a umělé dýchání do 3 až 5 minut, jinak je jen malá naděje na přežití. Obdobně je to u masivního krvácení a dalších život ohrožujících stavů.
Velmi důležitá je rovněž znalost čísel tísňového volání a komunikace s operátorem zdravotnické záchranné služby. Vhodnou formou podané a vysvětlené informace o základech poskytování první pomoci, mohou dětem kolem čtrnáctého roku života už navždy zůstat v paměti.
Impulzem pro tuto aktivitu byly alarmující informace od zdravotníků , ale i veřejnosti, že znalost zdravotnické první pomoci, zejména u mládeže, je na velmi nízké úrovni.
Projekt kraje Vysočina „První pomoc do škol" je v rámci ČR jediný, který systematicky a v takovémto rozsahu vyučuje mladé lidi zdravotnické první pomoci a budí zájem a obdiv u odborníků i veřejnosti v jiných krajích.
Charakteristika projektu, časové rozvržení, popis:
Tento projekt v r. 2004 připravil odbor sociálních věcí a zdravotnictví ve spolupráci s odborem školství, mládeže a sportu krajského úřadu kraje Vysočina.
Kraj Vysočina v souladu s Programem rozvoje kraje se snaží prohlubovat znalosti zdravotnické první pomoci u mladých lidí našeho kraje se záměrem rozvíjet jejich schopnosti, znalosti a ochotu poskytnout laickou první pomoc a svépomoc při běžných úrazech, ale i v případě mimořádné události nebo krizového stavu.
Osnova a obsah výuky byly vytvořeny po konzultacích s odborníky Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, Českého červeného kříže a učiteli středních a vyšších zdravotnických škol. Výuka probíhá ve 4 blocích, je určena pro žáky 8. tříd v rozsahu 10 hodin.
Základní osnova a obsah výuky
1 | Úvodní část – význam a účel výuky 1. pomoci, oblasti vzniku úrazů a nejčastější úrazy, vyšetření poraněného, tísňová tel.č. 150, 155, 158, 112, jak hlásit úraz, komunikace s pracovníkem operačního střediska ZZS, trestní zákon, vybavení autolékárničky | 1 hod |
2 | Kardiopulmunální resuscitace (srdečně plicní oživování) | 1 hod |
3 | První pomoc při krvácení, obvazové materiály, tlakový obvaz | 2 hod |
4 | První pomoc při zlomeninách, poraněních hlavy a páteře | 1 hod |
5 |
První pomoc při poranění teplem a chladem, intoxikace |
1 hod |
6 | Modelové situace, závěrečný test | 1 hod |
7 | Ukázka zásahového vozidla ZZS, spolupráce se záchranáři, hasičský záchranný sbor, hromadná neštěstí, poranění tlakovou vlnou, zavalení, povodně apod., integrovaný záchranný systém | 3 hod |
Základní výuku provádí odborně vyškolení lektoři oblastních spolků Českého červeného kříže v našem kraji a studenti a učitelé Vyšších odborných zdravotnických škol z Jihlavy, Havlíčkova Brodu, Třebíče a Žďáru nad Sázavou. Závěrečný tříhodinový vyučovací blok vyučují zdravotničtí záchranáři Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina se sanitním výjezdovým vozidlem společně s profesionálním pracovníkem Hasičského záchranného sboru. Výuka probíhá v délce tří hodin, s procvičením kardiopulmunální resuscitace a život zachraňujících úkonů.
Od roku 2009 mají lektoři k dispozici „Kartičky 112" a krátké výukové filmy. Náklady hradí v plném rozsahu kraj, pro školy je výuka zdarma.
Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:
- propojení tématu s výukou – přírodopis, výchova ke zdraví
- ochota poskytnutí laické první pomoci sobě i ostatním
- vhodné chování při úrazech a dalších poraněních
Cíl projektu:
Cílem projektu První pomoc do škol je poskytnout mladým lidem kraje Vysočina kvalitní výuku laické zdravotnické první pomoci, se zaměřením na důležité a život zachraňující úkony, s důrazem na praktické nácviky s použitím improvizovaných pomůcek.
Výuka je směrovaná k zvládnutí praktických dovedností a ovládnutí život zachraňujících úkonů.
Projekt rozvíjí klíčové kompetence:
- kompetence k učení (žáci vybírají a používají vhodné způsoby poskytnutí pomoci)
- kompetence k řešení problémů (žáci samostatné řeší problémy)
- kompetence komunikativní (žáci se vyjadřují přesně a výstižně – přivolání pomoci)
- kompetence sociální a personální (žáci spolupracují a uvědomují si, že je třeba poskytnout pomoc vždy a každému, kdo ji potřebuje)
- kompetence občanské (žáci se snaží chránit zdraví své i ostatních)
- kompetence pracovní (žáci si prakticky zkoušejí ošetřit jednotlivé úrazy, stabilizovanou polohu, dýchání,...)
Projekt rozvíjí průřezová témata:
- OSV – sebepoznání, sebepojetí (moje tělo)
- OSV – seberegulace, sebeorganizace
- OSV – komunikace
- OSV – mezilidské vztahy (pomoc)
- OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost
Výstupy a prezentace projektu:
Výsledkem tohoto projektu je zhodnocení vyučujícími i žáky, sebehodnocení žáků o tom, jak sami již dokáží poskytnout nebo zavolat pomoc.
Hodnocení kvality výuky a odborné a organizační úrovně projektu je prováděno zadáním zkušebního testu absolventům kurzu, odbornou kontrolou - náslechem výuky (supervizí) lékařů ZZS a pracovníkem krajského úřadu. Výuku hodnotí pomocí dotazníků i učitelé a ředitelé škol.