Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou

Vyhledávání na webu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
27
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
28
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
Přijímací zkoušky NANEČISTO
29
AI ve vzdělávání - seminář s Evou Nečasovou
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
30
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
31
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
POLOLETNÍ PRÁzdniny
Už se to chystá
Lyžařský kurz - 4. lekce
1
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
2
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
3
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
4
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
5
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
6
Nabídka lyžařského kurzu pro žáky 1. stupně
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
7
Putovní výstava HEYDRICHIÁDA
8 9
10 11
Divadélko Mrak
Výprava do zimního lesa
12 13 14
Valentýnsḱá diskotéka
15 16
Lyžařský výcvikový kurz 2025
17
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
18
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
19
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Okresní kolo geografické olympiády
Masopustní týden
20
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
21
Lyžařský výcvikový kurz 2025
Masopustní týden
22 23
24 25
Logopedická depistáž - kontrola
26 27 28 1 2
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Projekty > První pomoc do škol

První pomoc do škol



Koordinátor: Ing. Věra Josková

Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou. Chrudimská 77, 582 63, tel. +420 569 694 482

Proč „První pomoc do škol"?

Statisticky se každý z nás jednou za život dostane do situace, kdy bude záležet jen na něm, zda dokáže pomoci člověku v nouzi. Pokud dojde k náhlé zástavě oběhu a dýchání, musí být poskytnuta srdeční masáž a umělé dýchání do 3 až 5 minut, jinak je jen malá naděje na přežití. Obdobně je to u masivního krvácení a dalších život ohrožujících stavů.

Velmi důležitá je rovněž znalost čísel tísňového volání a komunikace s operátorem zdravotnické záchranné služby. Vhodnou formou podané a vysvětlené informace o základech poskytování první pomoci, mohou dětem kolem čtrnáctého roku života už navždy zůstat v paměti.

Impulzem pro tuto aktivitu byly alarmující informace od zdravotníků , ale i veřejnosti, že znalost zdravotnické první pomoci, zejména u mládeže, je na velmi nízké úrovni.

Projekt kraje Vysočina „První pomoc do škol" je v rámci ČR jediný, který systematicky a v takovémto rozsahu vyučuje mladé lidi zdravotnické první pomoci a budí zájem a obdiv u odborníků i veřejnosti v jiných krajích.

Charakteristika projektu, časové rozvržení, popis:

Tento projekt v r. 2004 připravil odbor sociálních věcí a zdravotnictví ve spolupráci s odborem školství, mládeže a sportu krajského úřadu kraje Vysočina.

Kraj Vysočina v souladu s Programem rozvoje kraje se snaží prohlubovat znalosti zdravotnické první pomoci u mladých lidí našeho kraje se záměrem rozvíjet jejich schopnosti, znalosti a ochotu poskytnout laickou první pomoc a svépomoc při běžných úrazech, ale i v případě mimořádné události nebo krizového stavu.

Osnova a obsah výuky byly vytvořeny po konzultacích s odborníky Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, Českého červeného kříže a učiteli středních a vyšších zdravotnických škol. Výuka probíhá ve 4 blocích, je určena pro žáky 8. tříd v rozsahu 10 hodin.

Základní osnova a obsah výuky

1 Úvodní část – význam a účel výuky 1. pomoci, oblasti vzniku úrazů a nejčastější úrazy, vyšetření poraněného, tísňová tel.č. 150, 155, 158, 112, jak hlásit úraz, komunikace s pracovníkem operačního střediska ZZS, trestní zákon, vybavení autolékárničky 1 hod
2 Kardiopulmunální resuscitace (srdečně plicní oživování) 1 hod 
3 První pomoc při krvácení, obvazové materiály, tlakový obvaz 2 hod
4 První pomoc při zlomeninách, poraněních hlavy a páteře 1 hod
5

První pomoc při poranění teplem a chladem, intoxikace

1 hod
6 Modelové situace, závěrečný test 1 hod
7 Ukázka zásahového vozidla ZZS, spolupráce se záchranáři, hasičský záchranný sbor, hromadná neštěstí, poranění tlakovou vlnou, zavalení, povodně apod., integrovaný záchranný systém 3 hod

Základní výuku provádí odborně vyškolení lektoři oblastních spolků Českého červeného kříže v našem kraji a studenti a učitelé Vyšších odborných zdravotnických škol z Jihlavy, Havlíčkova Brodu, Třebíče a Žďáru nad Sázavou. Závěrečný tříhodinový vyučovací blok vyučují zdravotničtí záchranáři Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina se sanitním  výjezdovým vozidlem společně s profesionálním pracovníkem Hasičského záchranného sboru. Výuka probíhá v délce tří hodin, s procvičením kardiopulmunální resuscitace a život zachraňujících úkonů.

Od roku 2009 mají lektoři k dispozici „Kartičky 112" a krátké výukové filmy. Náklady hradí v plném rozsahu kraj, pro školy je výuka zdarma.

Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:

  • propojení tématu s výukou – přírodopis, výchova ke zdraví
  • ochota poskytnutí laické první pomoci sobě i ostatním
  • vhodné chování při úrazech a dalších poraněních

Cíl projektu:

Cílem projektu První pomoc do škol je poskytnout mladým lidem kraje Vysočina kvalitní výuku laické zdravotnické první pomoci, se zaměřením na důležité a život zachraňující úkony, s důrazem na praktické nácviky s použitím improvizovaných pomůcek.

Výuka je směrovaná k zvládnutí praktických dovedností a ovládnutí život zachraňujících úkonů.

Projekt rozvíjí klíčové kompetence:

  • kompetence k učení (žáci vybírají a používají vhodné způsoby poskytnutí pomoci)
  • kompetence k řešení problémů (žáci samostatné řeší problémy)
  • kompetence komunikativní (žáci se vyjadřují přesně a výstižně – přivolání pomoci)
  • kompetence sociální a personální (žáci spolupracují a uvědomují si, že je třeba poskytnout pomoc vždy a každému, kdo ji potřebuje)
  • kompetence občanské (žáci se snaží chránit zdraví své i ostatních)
  • kompetence pracovní (žáci si prakticky zkoušejí ošetřit jednotlivé úrazy, stabilizovanou polohu, dýchání,...)

Projekt rozvíjí průřezová témata:

  • OSV – sebepoznání, sebepojetí (moje tělo)
  • OSV – seberegulace, sebeorganizace
  • OSV – komunikace
  • OSV – mezilidské vztahy (pomoc)
  • OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost

Výstupy a prezentace projektu:

Výsledkem tohoto projektu je zhodnocení vyučujícími i žáky, sebehodnocení žáků o tom, jak sami již dokáží poskytnout nebo zavolat pomoc.

Hodnocení kvality výuky a odborné a organizační úrovně projektu je prováděno zadáním zkušebního testu absolventům kurzu, odbornou kontrolou - náslechem výuky (supervizí) lékařů ZZS a pracovníkem krajského úřadu. Výuku hodnotí pomocí dotazníků i učitelé a ředitelé škol.