Ochrana člověka za mimořádných událostí
Ochrana člověka za mimořádných událostí – první stupeň
Koordinátoři: Mgr. Iva Uchytilová, Mgr. Hana Adamová
Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec n. D., Chrudimská 77, 582 63, tel. 569 694 482
Charakteristika projektu, časové rozvržení:
Projekt uskutečňujeme pro žáky 1. stupně (1. – 5. roč.) 2x ročně (na podzim a na jaře) v celkovém rozsahu 8 vyučovacích hodin (4 + 4 hodiny). Projekt je zaměřen na události, které ohrožují zdraví, majetek a životní prostředí většího počtu osob, tedy mimořádné události. Získané znalosti děti prohlubují v předmětech člověk a jeho svět a příroda a my.
Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:
- propojení tématu s výukou – člověk a jeho svět, přiroda a my
- preventivní příprava žáků na nepředvídatelnou událost
- poskytnutí první pomoci
- vhodné chování při mimořádných událostech
- vhodné chování v silničním provozu
- rozvoj týmové spolupráce mezi různými ročníky
- orientace na mapě
Cíl projektu:
Naučit děti, jak se zachovat, když dojde k mimořádné události a co v této situaci dělat.
Projekt rozvíjí klíčové kompetence:
- k učení (vybírá a využívá vhodné způsoby, uplatňuje získané zkušenosti v praktických situacích, samostatně pozoruje a vyvozuje závěry)
- k řešení problémů (samostatně řeší problémy, nevyhýbá se jim a volí vhodné způsoby řešení, adaptuje se na problém)
- komunikativní (formuluje a vyjadřuje své myšlenky, vyjadřuje se výstižně a přesně, využívá komunikativních dovedností ke spolupráci s ostatními a naslouchá jim)
- sociální a personální (spolupracuje ve skupině při řešení problému, poskytuje první pomoc v případě potřeby a umí o ni požádat, posiluje si sebedůvěru; plánuje, organizuje a hodnotí své jednání)
- občanské (dokáže se vcítit do situace jiných lidí, ochraňuje své zdraví a zdraví druhých, zodpovědně se chová v situacích ohrožujících život a zdraví člověka)
- pracovní (využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech)
V projektu plníme tato průřezová témata:
- OSV – mezilidské vztahy
- OSV – komunikace
- OSV – seberegulace, sebeorganizace, sebepojetí, sebepoznání
- OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost
- EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
- EV – vztah člověka k prostředí
Popis projektu:
Projekt probíhá na stanovištích ve dvou variantách. Na podzim procházejí stanoviště jednotlivé třídy a na základě praktických ukázek a diskuse získávají informace o různých druzích mimořádných událostí. Na jaře se žáci rozdělí do smíšených skupin a na jednotlivých stanovištích si ověřují své znalosti o situacích ohrožujících život a zdraví na konkrétních modelových situacích.
Na každém stanovišti si daný vyučující připraví program na vybrané téma a zároveň si zajistí potřebné pomůcky k daným stanovištím:
- první pomoc, poranění, epilepsie, lékárnička, popáleniny
- co dělat při požáru, při živelných pohromách, havárii
- překonávání překážek
- dopravní výchova
- evakuační zavazadlo
- bezpečný odchod z domu
- orientace na mapě
- ochranný oděv
- Morseova abeceda
- poznávání rostlin
Projekt je zahájen první vyučovací hodinu, kde každá skupina obdrží kartu, do které se jim na stanovištích zaznamenává účast a splnění jednotlivých úkolů.
Na podzim mají žáci projít vždy dvě stanoviště během jedné vyučovací hodiny a na konci čtvrté vyučovací hodiny se sejdou ve své kmenové třídě se svými třídními učitelkami a zhodnotí výsledky svého snažení.
Na jaře vybíhají jednotlivé skupiny v určitých časových intervalech. Během čtyř vyučovacích hodin musí absolvovat všechna stanoviště. Po doběhnutí poslední skupiny do cíle proběhne vyhodnocení a vítězné skupiny obdrží ceny.
Personálně je projekt zajištěn vyučujícími prvního stupně a vychovatelkami. Projekt je ukončen vyhlášením nejšikovnějších družstev.
Očekávaný výsledek:
Žáci získají informace a praktické dovednosti o tom, jak se chovat v situacích, které ohrožují život a zdraví člověka, znalosti důležitých telefonních čísel, praktické dovednosti při různých poraněních. Dokáží si sbalit evakuační zavazadlo, orientovat se na mapě, vhodně se chovat jako účastník silničního provozu.
Prezentace projektu:
Fotodokumentace, zpráva v Našich novinách a na webových stránkách školy.
Ochrana člověka za mimořádných událostí – druhý stupeň
Koordinátoři: Mgr. Zdeněk Drápalík, Mgr. Josef Remeš, Mgr. Jan Marek
Charakteristika projektu, časové rozvržení:
Projekt je určen žákům 6. – 9. ročníku. Projekt uskutečňujeme pro žáky 2. stupně (6. – 9. roč.) 2x ročně (na podzim a na jaře) v celkovém rozsahu 12 vyučovacích hodin (6+6 hodin). Vždy je rozdělen do dvou částí – teoretické a praktické. V obou částech mají žáci možnost se seznámit se čtyřmi tématy: zdravověda, evakuace, živelné pohromy a terorismus, protichemická ochrana. První část projektu probíhá v budově školy, jednotlivá stanoviště jsou ve vybraných učebnách. Druhá část je nejprve zahájena v budově školy a poté se žáci přesunou do jejího okolí. I v této části žáci plní úkoly na jednotlivých stanovištích. Obě části mohou probíhat jako soutěž družstev.
Projekt prohlubuje vědomosti a dovednosti z přírodopisu, chemie, zeměpisu, výchovy ke zdraví, výchovy k občanství.
Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:
Projekt učí žáky propojovat, aplikovat a užívat znalosti a dovednosti získané z různých zdrojů a v různých výukových předmětech v konkrétní situaci ohrožení života. Jedná se především o propojenost s přírodopisem, zeměpisem a chemií.
- preventivní příprava žáků na nepředvídatelnou událost – protichemická ochrana, živelné pohromy
- poskytnutí první pomoci
- vhodné chování v silničním provozu
- rozvoj týmové spolupráce mezi různými ročníky
- orientace na mapě
Cíle a principy projektu, časové rozvržení a začlenění průřezových témat:
Cílem je naučit žáky správnému chování v případě mimořádných událostí (živelné pohromy, dopravní nehody, úrazy, chemické a biologické ohrožení, požáry,...)
Projekt rozvíjí klíčové kompetence:
- Kompetence k učení
- vyhledává a zpracovává informace
- prakticky zkouší a ověřuje nabyté vědomosti, vyvozuje závěry
- Kompetence k řešení problémů
- žák nalézá řešení problému a obhajuje jej, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí
- podporuje originální způsoby řešení problémů
- vyjadřuje svůj názor v diskusi
- učí se používat postup řešení
- Kompetence komunikativní
- žák se písemně i ústně vyjadřuje a naslouchá vyjadřování druhých lidí
- komunikuje při skupinové práci
- naslouchá vyjadřování druhých lidí
- komunikuje s učitelem při výuce
- Kompetence sociální a personální
- žák spolupracuje ve skupině a ovládá své jednání a chování
- respektuje role při práci
- vytváří a respektuje pravidla
- snaží se pomoci
- nebrání se zkušenostem druhých
- spolupracuje
- Kompetence občanské
- žák respektuje základní společenské normy, váží si názoru druhých lidí, kulturního dědictví a životního prostředí
- respektuje stanovená pravidla
- toleruje individuální odlišnosti duševní, tělesné, náboženské, sociální, rasové
- Kompetence pracovní
- zachází s pomůckami, nástroji a učebnicemi, dodržuje bezpečnost práce
- zaujímá postoj k vybavení školy
- prakticky si ověřuje poznatky
V projektu plníme tato průřezová témata:
- Osobnostní a sociální výchova
- rozvoj schopností poznávání (cvičení smyslového vnímání, pozornosti
- a soustředění)
- komunikace (cvičení aktivního naslouchání)
- rozvoj schopností poznávání (cvičení dovednosti zapamatování)
- kooperace a kompetice
- řešení problémů a rozhodovací dovednosti (rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí)
- Multikulturní výchova
- lidské vztahy (tolerance, empatie, umění vžít se do role druhého)
- etnický původ (rovnocennost všech etnických skupin, postavení národnostních menšin, projevy rasové nesnášenlivosti – jejich rozpoznávání a důvody vzniku)
- multikulturalita (multikulturalita současného světa a předpokládaný vývoj v budoucnosti)
- Mediální výchova
- fungování a vliv médií ve společnosti (vliv médií na každodenní život)
- kritické čtení a vnímání mediálních sdělení (pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě)
- Environmentální výchova
- ekosystémy (les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina)
- základní podmínky života (ochrana biologických druhů, přírodní zdroje)
- lidské aktivity a problémy životního prostředí (průmysl a životní prostředí, odpady a hospodaření s odpady, ochrana přírody)
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Evropa a svět nás zajímá
- jsme Evropané (evropská integrace)
- etnický původ (základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti)
- Výchova demokratického občana
- formy participace občanů v politickém životě
(obec jako základní jednotka samosprávy státu, společenské organiz. a hnutí)
Popis projektu:
Před zahájením projektu se na schůzce předmětových komisí vyučující dohodnou na počtu, rozdělení a rozmístění stanovišť a na způsobu rozdělení žáků do družstev.
V obou částech projektu zodpovídá každý vyučující za své stanoviště včetně materiálního vybavení a setrvává na něm po celou dobu trvání akce.
Každé téma v teoretické části je zakončeno testem nebo praktickým vyzkoušením, které ověří znalosti a dovednosti žáků. Praktická část ověřuje schopnosti žáků aplikovat poznatky a dovednosti získané v teoretické části v konkrétních situacích (např. první pomoc, orientace v terénu, únik nebezpečných látek do ovzduší, povodeň,...).
Personálně je projekt zajištěn pedagogy 2.stupně ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou.
Hodnocení práce žáků
Na závěr projektu žáci zhodnotí svoji práci a vyučující provedou zhodnocení práce jednotlivých družstev žáků. Celkové výsledky soutěže jsou vyhlášeny následující den ve školním rozhlase. Nejúspěšnější družstva jsou odměněna.
Výstupy a prezentace projektu, zpětná vazba
O průběhu projektu se může veřejnost dozvědět z článku v Našich novinách a z webových stránek školy, popř. ze zprávy ve školním časopisu.