Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou

Vyhledávání na webu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1
Hledej v lese, Město v lese
2
Matematická olympiáda - okresní kolo
3
Sběr odpadu na cyklostezce
4 5 6
7 8
Dopravní výchova ve 4. ročníku - třída 4.B
Jarní fotografování
Džekův ranč
9
Zápis do první třídy základní školy pro školní rok 2025/26
Školení první pomoci - 8. ročník
10 11
Jednotné přijímací zkoušky - I. termín
12 13
14
Jednotné přijímací zkoušky - II. termín
15
Mc Donald Cup - minifotbal 1. - 3. ročník
Pletení pomlázek
16
Projektový den : JAK SE BUDEME UČIT A JAK BUDE VYPADAT ŠKOLA ZA 25 LET
17
Velikonoční prázdniny
18
Velikonoční prázdniny
19
Velikonoční prázdniny
20
Velikonoční prázdniny
21
Velikonoční prázdniny
22
Třídní schůzky na prvním stupni
23
Třídní schůzky a konzultace na druhém stupni
Malá kopana 6.-9. ročník - okresní finále
Exkurze SDH Ždírec nad Doubravou (předškoláci - tř. Veverek a Soviček)
24
Návstěva z partnerské školy v Polsku
Mc Donald Cup - minifotbal 4. - 5. ročník
Zpívánky
25
Návstěva z partnerské školy v Polsku
Exkurze - Městská policie Chotěboř
26
Návstěva z partnerské školy v Polsku
27
28
Dopravní výchova ve 4. ročníku - třída 4.A
29 30 1 2
Volno pro žáky základní školy
Plavecký kurz - 1. lekce
3 4
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Projekty > Ochrana člověka za mimořádných událostí

Ochrana člověka za mimořádných událostí



Ochrana člověka za mimořádných událostí – první stupeň

Koordinátoři: Mgr. Iva Uchytilová, Mgr. Hana Adamová

Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec n. D., Chrudimská 77, 582 63, tel. +420 569 694 482

Charakteristika projektu, časové rozvržení

Projekt uskutečňujeme pro žáky 1. stupně (1. – 5. roč.) 2x ročně (na podzim a na jaře) v celkovém rozsahu 8 vyučovacích hodin (4 + 4 hodiny). Projekt je zaměřen na události, které ohrožují zdraví, majetek a životní prostředí většího počtu osob, tedy mimořádné události. Získané znalosti děti prohlubují v předmětech člověk a jeho svět a příroda a my.

Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy

  • propojení tématu s výukou – člověk a jeho svět, příroda a my
  • preventivní příprava žáků na nepředvídatelnou událost
  • poskytnutí první pomoci
  • vhodné chování při mimořádných událostech
  • vhodné chování v silničním provozu
  • rozvoj týmové spolupráce mezi různými ročníky
  • orientace na mapě

Cíl projektu:

Naučit děti, jak se zachovat, když dojde k mimořádné události a co v této situaci dělat.

Projekt rozvíjí klíčové kompetence:

  • k učení (vybírá a využívá vhodné způsoby, uplatňuje získané zkušenosti v praktických situacích, samostatně pozoruje a vyvozuje závěry)
  • k řešení problémů (samostatně řeší problémy, nevyhýbá se jim a volí vhodné způsoby řešení, adaptuje se na problém)
  • komunikativní (formuluje a vyjadřuje své myšlenky, vyjadřuje se výstižně a přesně, využívá komunikativních dovedností ke spolupráci s ostatními a naslouchá jim)
  • sociální a personální (spolupracuje ve skupině při řešení problému, poskytuje první pomoc v případě potřeby a umí o ni požádat, posiluje si sebedůvěru; plánuje, organizuje a hodnotí své jednání)
  • občanské (dokáže se vcítit do situace jiných lidí, ochraňuje své zdraví a zdraví druhých, zodpovědně se chová v situacích ohrožujících život a zdraví člověka)
  • pracovní (využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech)

V projektu plníme tato průřezová témata:

  • OSV – mezilidské vztahy
  • OSV – komunikace
  • OSV – seberegulace, sebeorganizace, sebepojetí, sebepoznání
  • OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost
  • EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí
  • EV – vztah člověka k prostředí

Popis projektu:

Projekt probíhá na stanovištích ve dvou variantách. Na podzim procházejí stanoviště jednotlivé třídy a na základě praktických ukázek a diskuse získávají informace o různých druzích mimořádných událostí. Na jaře se žáci rozdělí do smíšených skupin a na jednotlivých stanovištích si ověřují své znalosti o situacích ohrožujících život a zdraví na konkrétních modelových situacích.

Na každém stanovišti si daný vyučující připraví program na vybrané téma a zároveň si zajistí potřebné pomůcky k daným stanovištím:

  • první pomoc, poranění, epilepsie, lékárnička, popáleniny
  • co dělat při požáru, při živelných pohromách, havárii
  • překonávání překážek
  • dopravní výchova
  • evakuační zavazadlo
  • bezpečný odchod z domu
  • orientace na mapě
  • ochranný oděv
  • Morseova abeceda
  • poznávání rostlin

Projekt je zahájen první vyučovací hodinu, kde každá skupina obdrží kartu, do které se jim na stanovištích zaznamenává účast a splnění jednotlivých úkolů.

Na podzim mají žáci projít vždy dvě stanoviště během jedné vyučovací hodiny a na konci čtvrté vyučovací hodiny se sejdou ve své kmenové třídě se svými třídními učitelkami a zhodnotí výsledky svého snažení.

Na jaře vybíhají jednotlivé skupiny v určitých časových intervalech. Během čtyř vyučovacích hodin musí absolvovat všechna stanoviště. Po doběhnutí poslední skupiny do cíle proběhne vyhodnocení a vítězné skupiny obdrží ceny.

Personálně je projekt zajištěn vyučujícími prvního stupně a vychovatelkami. Projekt je ukončen vyhlášením nejšikovnějších družstev.

Očekávaný výsledek:

Žáci získají informace a praktické dovednosti o tom, jak se chovat v situacích, které ohrožují život a zdraví člověka, znalosti důležitých telefonních čísel, praktické dovednosti při různých poraněních. Dokáží si sbalit evakuační zavazadlo, orientovat se na mapě, vhodně se chovat jako účastník silničního provozu.

Prezentace projektu:

Fotodokumentace, zpráva v Našich novinách a na webových stránkách školy.

Ochrana člověka za mimořádných událostí – druhý stupeň

Koordinátoři: Mgr. Zdeněk Drápalík, Mgr. Josef Remeš, Mgr. Jan Marek

Charakteristika projektu, časové rozvržení:

Projekt je určen žákům 6. – 9. ročníku. Projekt uskutečňujeme pro žáky 2. stupně (6. – 9. roč.) 2x ročně (na podzim a na jaře) v celkovém rozsahu 12 vyučovacích hodin (6+6 hodin). Vždy je rozdělen do dvou částí – teoretické a praktické. V obou částech mají žáci možnost se seznámit se čtyřmi tématy: zdravověda, evakuace, živelné pohromy a terorismus, protichemická ochrana. První část projektu probíhá v budově školy, jednotlivá stanoviště jsou ve vybraných učebnách. Druhá část je nejprve zahájena v budově školy a poté se žáci přesunou do jejího okolí. I v této části žáci plní úkoly na jednotlivých stanovištích. Obě části mohou probíhat jako soutěž družstev.

Projekt prohlubuje vědomosti a dovednosti z přírodopisu, chemie, zeměpisu, výchovy ke zdraví, výchovy k občanství.

Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:

Projekt učí žáky propojovat, aplikovat a užívat znalosti a dovednosti získané z různých zdrojů a v různých výukových předmětech v  konkrétní situaci ohrožení života. Jedná se především o propojenost s přírodopisem, zeměpisem a chemií.

  • preventivní příprava žáků na nepředvídatelnou událost – protichemická ochrana, živelné pohromy
  • poskytnutí první pomoci
  • vhodné chování v silničním provozu
  • rozvoj týmové spolupráce mezi různými ročníky
  • orientace na mapě

Cíle a principy projektu, časové rozvržení a začlenění průřezových témat:

Cílem je naučit žáky správnému chování v případě mimořádných událostí (živelné pohromy, dopravní nehody, úrazy, chemické a biologické ohrožení, požáry,...)

Projekt rozvíjí klíčové kompetence:

  • Kompetence k učení
    • vyhledává a zpracovává informace
    • prakticky zkouší a ověřuje nabyté vědomosti, vyvozuje závěry
  • Kompetence k řešení problémů
    • žák nalézá řešení problému a obhajuje jej, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí
    • podporuje originální způsoby řešení problémů
    • vyjadřuje svůj názor v diskusi
    • učí se používat postup řešení
  • Kompetence komunikativní
    • žák se písemně i ústně vyjadřuje a naslouchá vyjadřování druhých lidí
    • komunikuje při skupinové práci
    • naslouchá vyjadřování druhých lidí
    • komunikuje s učitelem při výuce
  • Kompetence sociální a personální
    • žák spolupracuje ve skupině a ovládá své jednání a chování
    • respektuje role při práci
    • vytváří a respektuje pravidla
    • snaží se pomoci
    • nebrání se zkušenostem druhých
    • spolupracuje
  • Kompetence občanské
    • žák respektuje základní společenské normy, váží si názoru druhých lidí, kulturního dědictví a životního prostředí
    • respektuje stanovená pravidla
    • toleruje individuální odlišnosti duševní, tělesné, náboženské, sociální, rasové
  • Kompetence pracovní
    • zachází s pomůckami, nástroji a učebnicemi, dodržuje bezpečnost práce
    • zaujímá postoj k vybavení školy
    • prakticky si ověřuje poznatky

V projektu plníme tato průřezová témata:

  • Osobnostní a sociální výchova
    • rozvoj schopností poznávání (cvičení smyslového vnímání, pozornosti
    • a soustředění)
    • komunikace (cvičení aktivního naslouchání)
    • rozvoj schopností poznávání (cvičení dovednosti zapamatování)
    • kooperace a kompetice
    • řešení problémů a rozhodovací dovednosti (rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí)
  • Multikulturní výchova
    • lidské vztahy (tolerance, empatie, umění vžít se do role druhého)
    • etnický původ (rovnocennost všech etnických skupin, postavení národnostních menšin, projevy rasové nesnášenlivosti – jejich rozpoznávání a důvody vzniku)
    • multikulturalita (multikulturalita současného světa a předpokládaný vývoj v budoucnosti)
  • Mediální výchova
    • fungování a vliv médií ve společnosti (vliv médií na každodenní život)
    • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení (pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě)
  • Environmentální výchova
    • ekosystémy (les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina)
    • základní podmínky života (ochrana biologických druhů, přírodní zdroje)
    • lidské aktivity a problémy životního prostředí (průmysl a životní prostředí, odpady a hospodaření s odpady, ochrana přírody)
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
    • Evropa a svět nás zajímá
    • jsme Evropané (evropská integrace)
    • etnický původ (základní informace o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti)
  • Výchova demokratického občana
    • formy participace občanů v politickém životě
      (obec jako základní jednotka samosprávy státu, společenské organiz. a hnutí)

Popis projektu:

Před zahájením projektu se na schůzce předmětových komisí vyučující dohodnou na počtu, rozdělení a rozmístění stanovišť a na způsobu rozdělení žáků do družstev.

V obou částech projektu zodpovídá každý vyučující za své stanoviště včetně materiálního vybavení a setrvává na něm po celou dobu trvání akce.

Každé téma v teoretické části je zakončeno testem nebo praktickým vyzkoušením, které ověří znalosti a dovednosti žáků. Praktická část ověřuje schopnosti žáků aplikovat poznatky a dovednosti získané v teoretické části v konkrétních situacích (např. první pomoc, orientace v terénu, únik nebezpečných látek do ovzduší, povodeň,...).

Personálně je projekt zajištěn pedagogy 2.stupně ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou.

Hodnocení práce žáků

Na závěr projektu žáci zhodnotí svoji práci a vyučující provedou zhodnocení práce jednotlivých družstev žáků. Celkové výsledky soutěže jsou vyhlášeny následující den ve školním rozhlase. Nejúspěšnější družstva jsou odměněna.

Výstupy a prezentace projektu, zpětná vazba

O průběhu projektu se může veřejnost dozvědět z článku v Našich novinách a z webových stránek školy, popř. ze zprávy ve školním časopisu.