Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou

Vyhledávání na webu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1
Hledej v lese, Město v lese
2
Matematická olympiáda - okresní kolo
3
Sběr odpadu na cyklostezce
4 5 6
7 8
Dopravní výchova ve 4. ročníku - třída 4.B
Jarní fotografování
Džekův ranč
9
Zápis do první třídy základní školy pro školní rok 2025/26
Školení první pomoci - 8. ročník
10 11
Jednotné přijímací zkoušky - I. termín
12 13
14
Jednotné přijímací zkoušky - II. termín
15
Mc Donald Cup - minifotbal 1. - 3. ročník
Pletení pomlázek
16
Projektový den : JAK SE BUDEME UČIT A JAK BUDE VYPADAT ŠKOLA ZA 25 LET
17
Velikonoční prázdniny
18
Velikonoční prázdniny
19
Velikonoční prázdniny
20
Velikonoční prázdniny
21
Velikonoční prázdniny
22
Třídní schůzky na prvním stupni
23
Třídní schůzky a konzultace na druhém stupni
Malá kopana 6.-9. ročník - okresní finále
Exkurze SDH Ždírec nad Doubravou (předškoláci - tř. Veverek a Soviček)
24
Návstěva z partnerské školy v Polsku
Mc Donald Cup - minifotbal 4. - 5. ročník
Zpívánky
25
Návstěva z partnerské školy v Polsku
Exkurze - Městská policie Chotěboř
26
Návstěva z partnerské školy v Polsku
27
28
Dopravní výchova ve 4. ročníku - třída 4.A
29 30 1 2
Volno pro žáky základní školy
Plavecký kurz - 1. lekce
3 4
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Projekty > První pomoc do škol

První pomoc do škol



Koordinátor: Ing. Věra Josková

Kontakt: ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou. Chrudimská 77, 582 63, tel. +420 569 694 482

Proč „První pomoc do škol"?

Statisticky se každý z nás jednou za život dostane do situace, kdy bude záležet jen na něm, zda dokáže pomoci člověku v nouzi. Pokud dojde k náhlé zástavě oběhu a dýchání, musí být poskytnuta srdeční masáž a umělé dýchání do 3 až 5 minut, jinak je jen malá naděje na přežití. Obdobně je to u masivního krvácení a dalších život ohrožujících stavů.

Velmi důležitá je rovněž znalost čísel tísňového volání a komunikace s operátorem zdravotnické záchranné služby. Vhodnou formou podané a vysvětlené informace o základech poskytování první pomoci, mohou dětem kolem čtrnáctého roku života už navždy zůstat v paměti.

Impulzem pro tuto aktivitu byly alarmující informace od zdravotníků , ale i veřejnosti, že znalost zdravotnické první pomoci, zejména u mládeže, je na velmi nízké úrovni.

Projekt kraje Vysočina „První pomoc do škol" je v rámci ČR jediný, který systematicky a v takovémto rozsahu vyučuje mladé lidi zdravotnické první pomoci a budí zájem a obdiv u odborníků i veřejnosti v jiných krajích.

Charakteristika projektu, časové rozvržení, popis:

Tento projekt v r. 2004 připravil odbor sociálních věcí a zdravotnictví ve spolupráci s odborem školství, mládeže a sportu krajského úřadu kraje Vysočina.

Kraj Vysočina v souladu s Programem rozvoje kraje se snaží prohlubovat znalosti zdravotnické první pomoci u mladých lidí našeho kraje se záměrem rozvíjet jejich schopnosti, znalosti a ochotu poskytnout laickou první pomoc a svépomoc při běžných úrazech, ale i v případě mimořádné události nebo krizového stavu.

Osnova a obsah výuky byly vytvořeny po konzultacích s odborníky Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, Českého červeného kříže a učiteli středních a vyšších zdravotnických škol. Výuka probíhá ve 4 blocích, je určena pro žáky 8. tříd v rozsahu 10 hodin.

Základní osnova a obsah výuky

1 Úvodní část – význam a účel výuky 1. pomoci, oblasti vzniku úrazů a nejčastější úrazy, vyšetření poraněného, tísňová tel.č. 150, 155, 158, 112, jak hlásit úraz, komunikace s pracovníkem operačního střediska ZZS, trestní zákon, vybavení autolékárničky 1 hod
2 Kardiopulmunální resuscitace (srdečně plicní oživování) 1 hod 
3 První pomoc při krvácení, obvazové materiály, tlakový obvaz 2 hod
4 První pomoc při zlomeninách, poraněních hlavy a páteře 1 hod
5

První pomoc při poranění teplem a chladem, intoxikace

1 hod
6 Modelové situace, závěrečný test 1 hod
7 Ukázka zásahového vozidla ZZS, spolupráce se záchranáři, hasičský záchranný sbor, hromadná neštěstí, poranění tlakovou vlnou, zavalení, povodně apod., integrovaný záchranný systém 3 hod

Základní výuku provádí odborně vyškolení lektoři oblastních spolků Českého červeného kříže v našem kraji a studenti a učitelé Vyšších odborných zdravotnických škol z Jihlavy, Havlíčkova Brodu, Třebíče a Žďáru nad Sázavou. Závěrečný tříhodinový vyučovací blok vyučují zdravotničtí záchranáři Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina se sanitním  výjezdovým vozidlem společně s profesionálním pracovníkem Hasičského záchranného sboru. Výuka probíhá v délce tří hodin, s procvičením kardiopulmunální resuscitace a život zachraňujících úkonů.

Od roku 2009 mají lektoři k dispozici „Kartičky 112" a krátké výukové filmy. Náklady hradí v plném rozsahu kraj, pro školy je výuka zdarma.

Přínos projektu pro výchovnou a vzdělávací strategii školy:

  • propojení tématu s výukou – přírodopis, výchova ke zdraví
  • ochota poskytnutí laické první pomoci sobě i ostatním
  • vhodné chování při úrazech a dalších poraněních

Cíl projektu:

Cílem projektu První pomoc do škol je poskytnout mladým lidem kraje Vysočina kvalitní výuku laické zdravotnické první pomoci, se zaměřením na důležité a život zachraňující úkony, s důrazem na praktické nácviky s použitím improvizovaných pomůcek.

Výuka je směrovaná k zvládnutí praktických dovedností a ovládnutí život zachraňujících úkonů.

Projekt rozvíjí klíčové kompetence:

  • kompetence k učení (žáci vybírají a používají vhodné způsoby poskytnutí pomoci)
  • kompetence k řešení problémů (žáci samostatné řeší problémy)
  • kompetence komunikativní (žáci se vyjadřují přesně a výstižně – přivolání pomoci)
  • kompetence sociální a personální (žáci spolupracují a uvědomují si, že je třeba poskytnout pomoc vždy a každému, kdo ji potřebuje)
  • kompetence občanské (žáci se snaží chránit zdraví své i ostatních)
  • kompetence pracovní (žáci si prakticky zkoušejí ošetřit jednotlivé úrazy, stabilizovanou polohu, dýchání,...)

Projekt rozvíjí průřezová témata:

  • OSV – sebepoznání, sebepojetí (moje tělo)
  • OSV – seberegulace, sebeorganizace
  • OSV – komunikace
  • OSV – mezilidské vztahy (pomoc)
  • OSV – řešení problémů a rozhodovací dovednost

Výstupy a prezentace projektu:

Výsledkem tohoto projektu je zhodnocení vyučujícími i žáky, sebehodnocení žáků o tom, jak sami již dokáží poskytnout nebo zavolat pomoc.

Hodnocení kvality výuky a odborné a organizační úrovně projektu je prováděno zadáním zkušebního testu absolventům kurzu, odbornou kontrolou - náslechem výuky (supervizí) lékařů ZZS a pracovníkem krajského úřadu. Výuku hodnotí pomocí dotazníků i učitelé a ředitelé škol.